A Study on the Formation of Customer Satisfaction, Revisit Intention and Word-of-Mouth for the Korean Restaurants in Jeonju City using DINESERV

DINESERV를 이용한 전주한식당의 고객 만족, 재방문 의도, 구전 의도 형성과정에 관한 연구

  • Kim, Gi-Jin (Food Service Industry, Yeungnan University) ;
  • Lee, Bo-Soon (Dept. of Food Service Industry & Culinary. Woosuk University)
  • 김기진 (영남대학교 외식산업학) ;
  • 이보순 (우석대학교 외식산업조리학과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

This study focused on the relationships of the effects of DINESERV quality upon customer satisfaction, revisit intention and word-of-mouth intention. In addition, it examined the potential mediation effects of customer satisfaction between DINESERV quality and revisit intention and between DINESERV quality and word-of-mouth intention. To meet the above goals, customers who visited 27 Korean restaurants in Jeonju city were surveyed. Total 428 valid copies of questionnaire were then obtained and used for the data analysis using SPSS and AMOS 16.0 for 2-stage analysis. As a result, it was found that some potential factors of DINESERV, such as service encounter, atmosphere and food quality had significant effects on customer satisfaction, but there was no significant effect in the relationship between DINESERV quality and revisit intention; convenience, a potential factor of DINESERV, had a significant effect on word-of-mouth intention; customer satisfaction had a significant effect on revisit intention and word-of-mouth intention; service encounter, atmosphere and food quality had indirect effects on revisit intention and word-of-mouth intention by way of mediation effects of customer satisfaction.

본 연구는 DINESERV 품질이 고객 만족, 재방문 의도, 구전 의도에 미치는 각각의 영향 관계를 알아보고자 하였다. 아울러, DINESERV 품질과 재방문 의도간에 고객 만족의 매개효과를 알아보고, DINESERV 품질과 구전 의도 간의 고객 만족의 매개효과를 알아보고자 하였다. 조사는 전주지역의 27개 한식당에 방문한 고객을 대상으로 실시하였고, 총 428부를 분석에 사용하였으며, SPSS와 AMOS 16.0을 사용하여 2단계 분석법을 실시하였다. 분석결과, DINESERV의 잠재요인 중 서비스접점, 분위기 그리고 음식품질이 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, DINESERV 품질과 재방문 의도간의 영향 관계는 유의하지 않았으며, DINESERV의 잠재요인 중 편리성이 구전의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 고객 만족은 재방문 의도와 구전 의도에 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아울러 서비스 접점, 분위기, 음식 품질은 고객 만족의 매개효과에 의해 재방문 의도와 구전 의도에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords