Culinary science and hospitality research (한국조리학회지)
- Volume 15 Issue 2
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- Pages.93-107
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- 2009
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- 2466-0752(pISSN)
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- 2466-1023(eISSN)
A Study on the Customer Behavior and Recognition of Jeju Regional Cuisine - Focusing on Customer Satisfaction, Revisit Intention, and Word of Mouth among the Tourists in Jeju -
제주향토음식에 대한 인지와 고객 행동에 관한 연구 - 제주 방문 관광객의 고객 만족, 재방문, 구전을 중심으로 -
- An, Hak-Young (Dept. of Garden Hotel F&B Hongdea Branch) ;
- Jeon, Hyo-Jin (Dept. of Foodservice Management, Graduate School of Kyonggi University) ;
- Yang, Tai-Seok (Dept. of Tourism and Hotel Culinary Art, Jeju College of Technology)
- Published : 2009.06.30
Abstract
The aims of this study concerning tourists travelling in the island of Jeju include: to identify and assess the promotional efforts for traditional Jeju cuisine; and to identify the impacts of those efforts on customers and tourists. The analyses revealed that continuous promotion efforts, along with changes in the cooking methods and the development of new menus, are needed for the items of traditional Jeju cuisine that are relatively unknown to tourists and that fail to satisfy customers. Customers seeking Jeju food reported high satisfaction with such items as grilled meat and fish, steamed meat and fish, and raw fish(hoe), so those cooking methods must also be continually improved. Promotional efforts had impacts on the satisfaction and revisit rates of customers while the recognizability of foods offered had impacts on all areas, including the satisfaction and revisit rates of customers as well as word-of-mouth advertising among them. There needs to be an experience-oriented or educational program that introduces customers to traditional Jeju cuisine. Since customers and tourists gain information on traditional Jeju cuisine from the recommendations and word-of-mouth advertising from the locals they meet on the island, traditional Jeju cuisine should also be advertised to the local residents. The commercial merchandising of Jeju culinary culture and making festivals based on it must, therefore, be preceded by studies on how to increase the locals' awareness of local traditional cuisine.
본 연구는 제주도에 찾아 온 관광객을 대상으로 제주향토음식에 대한 홍보의 정도와 인지를 파악하여 고객 행동에 미치는 영향을 파악하고자 한 연구이다. 조사한 자료에 대한 분석 방법은 SPSS+/WIN 12.0 통계패키지를 이용하여 분석하였으며, 빈도 분석(frequncy analysis) 및 기술 분석(descriptive analysis)과 다중회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 제주향토음식 메뉴 중 인지도도 낮고 만족도도 낮은 것은 지속적인 홍보와 조리 방법의 변화 그리고 이를 통한 신메뉴 개발을 통해서 인지도 만족도를 높이도록 관리하여야 할 것으로 사료된다. 더욱이 만족도가 높은 것은 조리방식에 있어서 구이, 조림, 회 등을 주로 만족하는 메뉴로 나타나 이에 대한 조리법의 개발도 필요할 것으로 사료된다. 홍보는 고객 만족과 재방문에 영향을 미치고, 인지는 고객 만족, 재방문, 구전에 모두 영향을 미치는 것으로 관광객을 대상으로 한 제주향토음식에 대한 인지할 수 있는 교육 체험 프로그램이 필요한 것으로 사료되며, 이를 바탕으로 제주향토음식에 대한 정보의 취득은 주변 사람의 추천이나 소문이 가장 크므로 홍보를 제주를 찾은 관광객을 대상으로 할 뿐만 아니라 도민을 상대로 한 홍보도 많이 필요할 것으로 사료된다. 차후의 연구과제로 도민을 대상으로 한 제주향토음식에 대한 인지 및 홍보에 대한 연구가 이루어져야 지역의 음식문화를 관광 상품화와 축제로 발전하기에 필요한 기초 자료로 활용할 수 있을 것으로 사료된다.
Keywords
- Jeju traditional cuisine;
- promotion;
- recognizability;
- customer behavior(customers' satisfaction, re-visit, word of mouth)