A Study on the Effect of Risk Communication on Consumers' Psychological Response and Attitude in the Foodservice Industry

외식산업의 위험 커뮤니케이션이 소비자의 심리적 반응과 태도에 미치는 영향

  • 송경숙 (호원대학교 호텔관광학부)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

The purpose of this study is to identify the effect of the risk communication of the food service industry on consumers' psychological response and attitude. The result is as follows. First, as for the relation between risk communication and information reliance, when the recognition of risk communication stability gets higher, information reliance rose; when the recognition of risk gets higher, information reliance rose with higher recognition of morality. Second, as for the relation between risk communication and risk recognition, when the recognition of risk communication stability gets higher, risk recognition rose; when the recognition of risk gets higher, risk recognition rose with higher recognition of environment and the information reliance rose with higher recognition of morality. Third, as for the relation between the information reliance of risk communication and risk recognition, when the information reliance of risk communication gets higher, risk recognition rose.

본 연구는 외식산업의 위험 커뮤니케이션에 대한 소비자들의 심리적 반응과 태도에 미치는 영향을 규명하는데 목적을 두고 검증하였는데, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 위험 커뮤니케이션과 정보 신뢰간 관계에서는 위험 커뮤니케이션의 안전성에 대한 지각이 높아지면 정보 신뢰는 높아지는 것으로 나타났고, 위험성에 대한 지각이 높아지면 정보 신뢰는 윤리성에 대한 지각이 높아지며 정보 신뢰는 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 위험 커뮤니케이션과 위험 지각간 관계에서는 위험 커뮤니케이션의 안전성에 대한 지각이 높아지면 위험 지각은 높아지는 것으로 나타났고, 위험성에 대한 지각이 높아지면 위험 지각은 환경성에 대한 지각이 높아지면 위험 지각은 윤리성에 대한 지각이 높아지면 위험 지각은 0.234 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 위험 커뮤니케이션에 대한 정보 신뢰와 위험 지각간 관계에서는 위험 커뮤니케이션에 대한 정보 신뢰가 높아지면 위험 지각은 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 정보 신뢰와 소비자 태도간 관계에서는 만족도에 있어 정보 신뢰가 높아지면 만족도는 0.681 낮아지는 것으로 나타났고, 구전 의도에 있어 정보 신뢰가 높아지면 구전 의도는 낮아지는 것으로 나타났다.

Keywords