A Study on the Structural Relations among Well-being, Selection Attribute, Customer Satisfaction, Customer Loyalty for Korean Traditional Pastry

전통한과의 웰빙 추구, 선택 속성, 고객 만족, 고객 애호도의 구조관계에 관한 연구

  • Published : 2009.09.30

Abstract

There has been increased interest in revealing how well-being and selection attribute affect customer satisfaction and customer loyalty. Recently, there are growing needs to pursue health and better life, and this study has proposed to explore the relations between well-being and selection attribute and customer satisfaction and customer loyalty. The results are as follows. First, well-being significantly affected customer satisfaction and customer loyalty, showing that well-being was an important variable for improving customer satisfaction and loyalty for Korean traditional pastry. Second, selection attribute had significant influence on customer satisfaction, but not customer loyalty, which are supposed to confuse the minds of customers who select traditional pastry. In this respect, it is concluded that customer satisfaction and loyalty were made according to the customer needs to be more healthier and pursue better life based on the colors and tastes of Korean traditional pastry.

전통한과 고객의 웰빙 추구 성향, 선택 속성이 고객 만족과 고객 애호도에 어떤 영향을 주는가를 살펴보는 관계를 규명하는데 관심이 집중되고 있다. 최근 건강과 더 나은 삶을 추구하는 요구가 증대함에 따라 본 연구는 고객 만족과 고객 애호도에 웰빙 추구 성향과 선택 속성이 미치는 영향 관계를 살펴보고자 하였다. 따라서 전통한과의 웰빙 추구 성향, 선택 속성이 고객 만족과 애호도에 미치는 영향에 대한 관계를 검증한 결과를 아래와 같이 나타내었다. 첫째, 웰빙 추구 성향은 고객 만족과 고객 애호도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나고 있어서 전통한과 고객의 웰빙 추구 성향이 우리나라 전통한과의 고객 만족과 애호도를 높이는 중요한 변수가 된다는 것을 알 수 있다. 둘째, 전통한과의 선택 속성은 고객 만족에는 유의한 영향을 미치고 있으나 고객 애호도에는 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타나고 있어, 이러한 문제는 고객이 전통한과를 선택하는 마음속에서 때때로 고객의 욕구와 맞거나 맞지 못하는 혼란을 초래한다는 것을 의미한다. 그러므로 본 연구에서 전통한과의 고객 만족과 애호도는 고객이 더 건강한 삶을 추구하고 선택 속성과 같이 색상과 추구하는 맛에 따라 더 나은 삶을 추구하는 고객의 요구에 따라 이루어진다는 것을 알 수 있다.

Keywords