Influence of a Choice Attribute of Hotel Banquet Event Menu on Customer Satisfaction - Focusing on the P Hotel -

호텔 연회장 이벤트 메뉴 선택 속성이 고객 만족에 미치는 영향 - P호텔을 중심으로 -

  • 이인성 (초당대학교 조리과학부) ;
  • 이상원 (초당대학교 조리과학부) ;
  • 이광옥 (호남대학교 호텔경영학과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

The purpose of this study is to examine customer behavior when choosing event menu at the banquet restaurant of a five-star hotel and analyze the factors of choosing the menu and its customer satisfaction. Based on the results of this study, it is possible for hotel mangers to develop good banquet event menu choices and use them when changing menu. This study adopts the Enter Method, and "t" defines 3 variables such as physiological intent, quality of food, and reasonable price. However, the other factors such as sensory images of food, contents of menu, promotion menu, cleanliness and services prove not to be important variables in this study. Among most important 3 variables, quality of food with the highest figure($\beta$ .416) is the most important variable to customer satisfaction followed by physiological intent ($\beta$ .283) and resonable price($\beta$ .134).

본 연구는 서울 지역 소재 특급호텔 연회장 레스토랑을 이용하는 고객들을 대상으로 이벤트 메뉴를 선택할 때 메뉴 선택 행동을 조사하고, 이벤트 메뉴를 선택할 때 고려 요인과 이벤트 메뉴에 따른 고객 만족을 분석하고자 한다. 분석한 결과를 기초로 호텔 연회장 레스토랑 지배인은 이벤트 메뉴를 기획하고 그 메뉴를 교체 시에 효율적으로 활용할 수 있도록 하는 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이벤트 메뉴 선택 시 고려 속성과 고객 만족의 회귀분석한 결과, 독립 변수의 투입방식은 강제 투입 방식으로 엔터 분석법(Enter Method)을 사용하였으며, t값의 유의도에 의해 고객 만족에 영향을 미치는 변수로는 심리적 동기, 음식의 질, 합리적 가격 등 3개의 변수가 유의한 변수들로 판명이 되었다. 그러나 나머지 요인인 감각적 이미지, 메뉴의 구성, 프로모션 메뉴, 청결과 서비스 등 4가지 요인은 유의하지 않은 변수로 판명되었다. 따라서 고객 만족에 영향을 미치는 변수들 중 음식의 질의 $\beta$계수 값이 0.416으로 가장 크게 나타나 고객 만족에 가장 설명력이 높은 변수임을 나타내고 있으며, 심리적 동기가 0.283, 합리적 가격이 0.134 등의 순서로 고객 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다.

Keywords