DOI QR코드

DOI QR Code

조선시대 회격·회곽묘 출토 삽(翣)에 대한 고찰

A Study on the Excavated Sab(a funeral fan) from Lime-filled Tomb and Lime-layered Tomb during the Joseon Dynasty

  • 투고 : 2008.08.04
  • 심사 : 2008.11.25
  • 발행 : 2008.12.30

초록

삽(?)은 유교 예법에 따른 상장례(喪葬禮) 도구로 나무로 틀을 만들고 그 위에 백포(白布)나 두꺼운 종이를 붙여 그림을 그린 후, 자루를 달아 들 수 있도록 한 것이다. "례기(禮記)"에 따르면 삽은 주대(周代)부터 사용되었던 것으로 기록되어 있는데, 우리나라의 "조선왕조실록(朝鮮王朝實錄)"이나 "국조오례의(國朝五禮儀)", "사례편람(四禮便覽)"에 나타난 삽의 용례와 크게 차이가 나지 않는다. 본고에서는 현존하는 조선시대 사대부가의 회격 회곽묘에서 발견되는 삽의 발굴 사례 및 문헌 기록을 통해 그 용례와 제작방식, 시기에 따른 유물의 특징에 대해 고찰하고자 한다. 삽은 신분에 따라 사용하는 개수와 그리는 문양이 다른데, 사대부가에서는 주로 '아(亞)'형의 불삽 1쌍과 구름 문양을 그린 화삽 1쌍을 사용하였다. 삽의 크기는 너비가 2자[척(尺)], 높이 2자[척(尺] 4치[촌(寸)]로 만들었는데 초주지나, 저주지로 두 번 싸고, 세 번째는 연창지로 쌌다. 그리고 나서 백저포, 마포, 무명, 공단 등으로 덮었다. 그 양면에 보불을 그리고 구름 변아(邊兒)에 운기를 그리는데 대개 주사 또는 진사를 사용하였다. 사대부가 회격 회곽묘에서 출토되는 삽은 광중에 부장된 것으로, 삽자루와 분리된 형태이다. 즉, 출토되는 삽은 발인행렬시 삽을 매달았던 5자 길이의 삽자루는 태워 없애고, 관의 좌우에 세워 넣은 것이다. 출토 유물의 검토를 통해서도 제작과정을 유추할 수 있다. 출토된 유물은 각(角)의 개수에 따라 각이 3개 달린 것과 2개 달린 것으로 대별된다. 먼저 각이 3개 달린 것(유형 I) 중에는 나무 통판을 사용하거나 대나무를 납작하게 갈라, 바구니처럼 엮은 것도 있다. 각이 3개인 삽은 비교적 조선 전기에 집중되어 있으며, 전체적인 형태에 비해 그 제작방식이 다양한 편으로 생각된다. 반면 각이 2개 달린 삽의 경우에는 비교적 정형화된 제작방식이 보인다. 직사각형이나 역사다리꼴로 몸통부분을 만든 후, 2개의 각이 달린 삽의 윗부분을 연결한 형태이다. 다만 상단면을 곡선(유형 II) 또는 직선(유형 III)으로 처리하는 것이 다르다. 이러한 제작방식은 각이 3개 달린 것에 비해 간단하며, 제작기법 상의 차이는 크지 않다. 특히 상단면을 직선으로 처리하는 방식은 오늘날까지도 사용되고 있다. 분석에 사용된 30건 중 묘주의 몰년, 즉 삽의 제작 연대가 명확한 것만 선택하여 분석한 결과, 유형 I은 16세기 전반에 집중되어 있음을 알 수 있다. 이어 유형 II는 16세기 후반부터 17세기 후반, 유형 III은 17세기 전반부터 18세기 전반까지 고르게 분포하고 있다. 요컨대 삽의 형태는 유형 I에서 유형 II로, 다시 유형 II에서 유형 III으로 변화하고 있는 것으로 생각된다. 17세기는 변화의 시기로 유형 II III이 혼재되어 있다. 유형을 크게 3가지로 구분하였으나 유형 II III은 각이 2개인 측면에서 그 형태가 유사하다고 볼 때 주목할 만한 전환기는 16세기 중반이라고 볼 수 있다. 아마도 유형 I은 유형 II III에 비해 제작 과정상 공이 더 많이 들어갈 것으로 생각되며, 후대로 내려올수록 경제성의 원리에 따라 삽의 형태 및 제작방법도 간소해진 것으로 보인다. 상장례의 간소화 경향은 "선조실록(宣祖實錄)"에 예장(禮葬)이 몇 차례 중지되는 사건들을 통해 임진왜란 이후에 가속화된 변화로 볼 수 있다. 삽의 경우 이미 16세기 후반부터 간소화되고 있었으며, 심지어 18세기에는 삽을 따로 제작하지 않고 구의(柩衣) 및 관(棺)에 직접 그리는 현상까지 초래하였다. 그러나 형태적으로 단순화 되는 과정에도 "례기(禮記)"의 삽 사용 규정은 지켜지고 있어, 그 의례의 형식은 합리적으로 간소화되었음을 알 수 있다.

Sap(?, a funeral fan) is a funeral ceremonial object used in association with a Confucian ceremonial custom, which was crafted by making a wooden frame, attaching a white cloth or a thick paper onto it, drawing pictures on it, and making a holder for a handle. According to Liji(Records of Rites), Sap was used since the Zhou Dynasty, and these Chinese Sap examples are no big different than the Korean Sap examples, which were described in Joseon Wangjo Sillok(Annals of the Joseon Dynasty), Gukjo Oryeui(the Five Rites of the State), and Sarye Pyeollam(Handbook on Four Rituals). This study explored Sap excavated in lime-filled tombs and lime-layered tombs of aristocrats dating back to Joseon, as well as their historical records to examine Sap's characteristics according to their examples, manufacturing methods, and use time. The number and designs of Sap varied according to the deceased' social status aristocrats used mainly one pair of 亞-shaped Bulsap, and a pair of Hwasap with a cloud design depicted on it. A Sap was wrapped twice with Chojuji paper or Jeojuji paper, and for the third time with Yeonchangji paper. Then, it was covered with a white ramie, a hemp, a cotton, a silk satin, etc. Bobul(an axe shape and 亞-shape design) was drawn on both sides of Sap, and a rising current of cloud was drawn at the peripheral area mainly with red or scarlet pigments. Sap, which were excavated from aristocrats'lime-filled and lime-layered tombs, are the type of Sap which were separated from its handle. These excavated Sap are those whose long handles were burnt during the death carriage procession, leaving Sap, which later were erected on both sides of the coffin. The manufacturing process of excavated relics can be inferred by examining them. The excavated relics are classified into those with three points and those with two points according to the number of point. Of the three-point type(Type I), there is the kind of relic that was woven into something like a basket by using a whole wood plate or cutting bamboo into flat shapes. The three-point Sap was concentrated comparatively in the early half of Joseon, and was manufactured with various methods compared with its rather unified overall shape. In the meantime, the two-point Sap was manufactured with a relatively formatted method; its body was manufactured in the form of a rectangle or a reverse trapezoid, and then its upper parts with two points hanging from them were connected, and the top surface was made into a curve(Type II) or a straight line(Type III) differentiating it from the three-point type. This manufacturing method, compared with that of the three-point type, is simple, but is not greatly different from the three-point type manufacturing method. In particular, the method of crafting the top surface into a straight line has been used until today. Of the examined 30 Sap examples, those whose production years were made known from the buried persons'death years inscribed on the tomb stones, were reexamined, indicating that type I was concentrated in the first half of the $16^{th}$ century. Type II spanned from the second half of the $16^{th}$ century to the second half of the $17^{th}$ century, and type III spanned from the first half of the $17^{th}$ century to the first half of the $18^{th}$ century. The shape of Sap is deemed to have changed from type I to type II and again from type II to type III In the $17^{th}$ century, which was a time of change, types II and III coexisted. Of the three types of Sap, types II and III re similar because they have two points; thus a noteworthy transit time is thought to have been the middle of the $16^{th}$ century. Type I compared with types II and III is thought to have required more efforts and skills in the production process, and as time passed, the shape and manufacturing methods of Sap are presumed to have been further simplified according to the principle of economy. The simplification of funeral ceremonies is presumed to have been furthered after Imjinwaeran(Japanese invasion of Joseon, 1592~1598), given that as shown in the Annals of King Seonjo, state funerals were suspended several times. In the case of Sap, simplification began from the second half of the $16^{th}$ century, and even in the $18^{th}$ century, rather than separately crafting Sap, Sap was directly drawn on the coffin cover and the coffin. However, in this simplification of form, regulations on the use of Sap specified in Liji were observed, and thus the ceremony was rationally simplified.

키워드