A Study on the Business Strategy Changes of Korean Enterprises Followed by the Proliferation of Free Trade Agreement between Korea and Chile

한·칠레 자유무역협정 확산에 따른 한국기업의 경영전략 변화에 관한 연구

  • Shim, Dong-Sup (Gyeonggi Regional Small and Medium Business Administration) ;
  • Suh, Chung-Suk (International Trade Department, Kyunghee University)
  • 심동섭 (지식경제부 경기지방중소기업청) ;
  • 서청석 (경희대학교 무역학부, 사회과학연구원)
  • Received : 2008.10.25
  • Accepted : 2008.12.20
  • Published : 2008.12.30

Abstract

This study looks into the change in business strategies of Korean firms under the inauguration of FTA between Korea and Chile. In conclusion, the business strategy changes of Korean enterprises followed by the proliferation of FTA between Korea and Chile are able to be summarized as followings: Firstly under the proliferation of FTA, Korean companies have strategically responded so as to achieve the positive results of their businesses after the inauguration of the FTA system since April 1, 2004. Secondly, Korean large corporations including multinational corporations dealt with this changes of business environments by comprehensively considering both the changes in the business environments(Industry Attractiveness) and their Businesses Strengths, while SMEs have positively responded to the changes of business environments on the basis of their Business Strengths rather than the changes in the market. Lastly, the business strategies of Korean multinational corporations did not change much even after the inauguration of the FTA system, due to the fact that they had already started a global business strategy before the spread of FTAs.

본 연구는 자유무역협정 체제의 확산에 따라 격동하는 기업환경의 변화에 과연 한국기업들이 실제 어떻게 대응하여 한 칠레 자유무역협정 체제출범('04.4.1) 전후로 기업경영성과가 변화하였고 기업경영전략의 변화가 있었는지를 실증 분석한 것인데, 연구결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째 FTA 확산에 따른 경영환경의 변화에 한국기업들이 모두 전략적으로 대응하여 FTA 발효 이후 기업경영성과가 긍정적으로 변화하였다는 것이다. 둘째 대기업(다국적 기업 포함)경우는 환경변화(산업매력도)와 당사의 사업역량을 모두 종합적으로 감안하여 대응해 나가는 반면에 중소기업의 경우에는 시장의 변화보다는 당사의 사업역량에 의거 환경변화에 대응하고 있다는 것이다. 이는 기업경영환경의 변화에 따라 해외시장에 대한 평가가 변화하더라도 투자여력 등 사업역량이 약한 중소기업이 능동적으로 대처해 나가기 힘든 현실을 반영하는 것으로 사료된다. 셋째 FTA 체제 출범 전후로 다국적 기업은 기업경영전략이 변화하지 않았는데 그 이유는 다국적 기업은 FTA 출범 전에 이미 글로벌 경영을 시작하였으므로 FTA 체제 출범이후에도 실제 경영전략의 변화가 없는 것으로 추정된다.

Keywords