A Research on the Information Quality of influence on work performance in Disaster Management Operation

정보속성이 재난관리 업무 성과에 미치는 영향에 관한 연구

  • 정덕훈 (동국대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 심형섭 (동국대학교 대학원 경영정보학과)
  • Published : 2008.10.31

Abstract

The disaster damages resulted not only in life and property damages of the individual, but also, could be spread situation of national crisis. The information quality control in disaster management is essential to response and recover in the disaster management process. The improvement of efficiency of disaster management depends on information quality control to be right time and accuracy for effected area for the disaster management This research is to investigate the relationship of information quality and work performance on different phases in the disaster management.

최근 발생하는 재난의 규모와 발생유형이 대형화, 복잡화, 다양화로 진행됨에 따라, 수많은 인명과 재산 피해를 가져올 뿐만 아니라 국가의 위기 상황으로 확산되고 있기 때문에 체계적인 재난관리체계가 요구된다. 체계적인 재난관리를 수행하기 위해서는 무엇보다도 정보의 공유와 협조체계가 필요하며, 전제조건으로는 정보가 중요한 자원이라는 인식이 선행되어야 한다. 재난과 같은 혼란 상황에서 사회의 질서를 유지하고 혼란으로부터 탈피하는데 가장 중요한 역할을 하는 것은 올바른 정보라 할 수 있으며, 올바른 정보는 높은 불확실성과 상호의존적인 재난상황에서 인간의 생명과 재산을 보호하며, 재난 발생 이전의 정상적인 상태로 복구하는데 있어서 핵심적인 역할을 한다. 따라서 본 논문에서는 정보속성과 재난관리 업무성과간의 관계를 검증하기 위하여 Wang과 Strong(1996)의 4가지 정보속성을 설정하고, 재난관련 담당자들에서 설문지를 통해 통계적으로 업무성과간의 관계 여부를 검증하였다.

Keywords

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