Abstract
The purpose of this study is to analyze the composition for visual character to make the process of television programs. The study can be classified as a visual communication methods into a target audiences. At the beginning of using visual character was communication method as an insufficiency of television programs. However, In recent years, television industry using visual character in many ways into television programs that it can be classified not only to developed the communication method as a function of effects, but also to changed substitute a variety of graphic pattern of visual character in television programs. As a matter of fact, this study have some implication in terms of using a visual character to making television program, therefore, the results show that different ways of using visual character into the diversity of television programs were discussed.
본 연구의 목적은 방송 프로그램 제작에 있어서 중요한 역할을 하고 있는 영상 자막의 특성과 영상 커뮤니케이션 기능적인 관점에서 나타나고 있는 현상을 살펴보고자 한다. 다양한 방송 프로그램에서 활용되고 있는 영상 자막의 기능은 단순하게 간략한 정보를 전달하는 기능적인 역할을 수행하였다. 그러나 최근 다양한 방송 프로그램에서 활용되고 있는 영상 자막의 기능과 효과는 새로운 형태로 발전되고 있는 추세이다. 그러므로 본 논문에서는 텔레비전 프로그램에서 활용되고 있는 영상 자막의 특성을 고찰하고, 장르별 프로그램에서 사용되고 있는 영상 자막의 사례를 통한 다양한 현상들을 살펴보았다.