Abstract
This research is to analyze the force on landing 3 Type of Halfpipe Curves(Ellipse, Circle, Brachistochrone) based on the mechanical calculation of normal force on a sloping surface. Jumping off a platform on a bard horizontal surface, the flexing of the legs, the softness of the snow, the angle of the landing surface, initial velocity and the forward motion of the snowboarder can contribute to reducing the force on landing. But halfpipe is significantly determined by the curvature of surface. It is definitely verified that the Brachistochrone curve is more safety than others. However currently using the Ellipse curve is mostly safe too. If we consider the efficiency of construction, we can easily think there is no use of another curves except normal ellipse curved halfpipe. It would better that geometrically verity curved halfpipe should be designed for improving fluent skills to snowboarders. This methode of research can be a model of scientifical research on sports safety how can sportsman reduce critical injury by designing optimal halfpipe facilities and manual.
본 연구의 목적은 스노우보더가 플랫폼에서 뛰어내릴 때 경사면에 착지 하는 지면반력 계산을 바탕으로 3가지 종류의 곡선(타원, 원, 브라키스토크론)으로 된 하프파이프의 곡면에 착지할 때의 충격에 대한 역학적 계산의 결과를 해석 하는 것이다. 스노우보더의 착지시 다리의 유연성, 눈이 다져진 정도 경사면의 각도, 초기 속도, 착지 후 동작의 숙련도 등이 충격을 줄여주는 중요한 요소로 작용한다. 그러나 딱딱한 스노우보드용 하프파이프에서는 착지 지점의 곡면에 절대적으로 좌우된다. 이 연구의 역학적 분석 결과 브라키스토크론 곡선이 좀 더 충격 흡수의 효과가 있어 안전한 것으로 판명되었다. 건설의 효율성만을 고려한다면 현재 통용되고 있는 타원형태 이외의 다른 종류의 곡선들은 필요 없다고 생각하기 쉬우나 스노우보더들이 구사하는 기술의 종류와 난이도에 따라서 다양한 기하학적 형태의 시설로 발전되는 것이 바람직하다. 본 연구에서 시행된 연구 방법은 스노우보더 들의 치명적 부강 방지를 위한 하프파이프의 최적 안전 설계 및 사용의 방법과 더불어 스포츠인 들의 사고를 줄일 수 있는 과학적 연구방법에 대한 하나의 모델을 제시 한 것이라고 볼 수 있다.