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Development of three-dimensional sound effects system for virtual reality

가상환경용 3차원 입체음향 시스템 개발

  • Yang, Si-Young (Department. of Electrical and Computer Engineering, Hanyang University) ;
  • Kim, Dong-Hyung (School of Information & Communication, Broadcasting Engineering, Halla University) ;
  • Jeong, Je-Chang (Department. of Electrical and Computer Engineering, Hanyang University)
  • 양시영 (한양대학교 전자통신전파공학과) ;
  • 김동형 (한라대학교 정보통신방송공학부) ;
  • 정제창 (한양대학교 전자통신전파공학과)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

3D sound is of central importance for the virtual reality system, and is becoming increasingly important for the auditory displays and for the human-computer interaction. In this paper, we propose a novel real-time 3D sound representation system for virtual reality. At first, we propose a calculation method of the impulse response for virtual space. To transmit the information of the virtual space, we propose an enhanced DXF file type that contains the material information. And then, we implement the multi-channel sound panning system. we perform the experiment based on computer simulation and prove the utility of the proposed method.

입체음향은 가상환경 시스템에서 중요한 부분을 차지하고, 청각 재생과 인간-컴퓨터 상호작용에서 점점 더 각광받고 있다. 본 논문은 가상환경을 위한 새로운 실시간 3차원 입체음향 재생 시스템을 제안한다. 먼저 가상공간에서의 임펄스 응답을 계산하는 방법을 제안한다. 입체음향과 관련된 가상공간 정보를 전달하기 위해서, 가상 환경을 위한 재질 정보를 포함하는 Enhanced DXF 파일 형식을 제안한다. 그리고 멀티채널 사운드 패닝 시스템을 구현하였다. 컴퓨터 환경에서 실험하여 제안한 방법의 유용성을 보여준다.

Keywords

References

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