SIMULINK를 이용한 헬리콥터 추진시스템의 성능해석에 관한 연구

A Study on Performance Analysis of a Helicopter Propulsion System Using SIMULINK

  • 공창덕 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 기자영 ((주)이지가스터빈 R&D) ;
  • 고성희 (조선대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 김재환 (한국항공우주연구원 엔진팀(KHP))
  • 발행 : 2008.02.28

초록

본 연구에서는 SIMULINK를 이용하여 헬리콥터 추진시스템인 터보축 엔진의 성능모델링을 수행하였고 정확한 성능모델링을 위해 실제 엔진의 성능을 반영할 수 있는 구성품 성능도를 제작사에서 제공된 제한된 성능데이터로부터 유전알고리즘과 시스템 식별을 이용하여 새로이 생성하였다. 제작사에서 제공한 성능데이터와의 비교를 통해 개발한 프로그램의 신뢰성을 검증하였다.

In this study a turboshaft engine for a helicopter propulsion system was modeled using SIMULINK and the components' maps were generated from the limited performance deck data provided by engine supplier using a hybrid method with the genetic algorithms and the system identification method. In order to verify the SIMULINK performance model and the component maps generated by the hybrid method, the steady-state performance analysis results were compared with the performance data provided by engine manufacturer. In this investigation, it was confirmed that the analysis results by the proposed model are closely met with those by engine manufacturer's data.

키워드

참고문헌

  1. Urban, L.A., "Gas Path Analysis Applied to turbine Engine Condition Monitoring", J. of Aircraft, Vol. 10, No. 7, 1972, pp.400-406
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  3. House, P., "Gas Path Analysis Techniques Applied to a Turboshaft Engine", MSc Thesis, Cranfield University, UK, 1991
  4. 박종하, "CRW UAV 추진시스템의 성능 최적화를 위한 동적 모델링 및 성능해석", MSc Thesis, 2005
  5. 공창덕, 고성희, 기자영 "하이브리드 기법을 이용한 가스터빈 엔진의 압축기 성능선도 생성에 관한 연구", 한국추진공학회지, 제10권, 제4호, 2006, pp.54-60
  6. Kurzke, J., "GASTURB 9.0", 2001