A Study on Windmilling Start Performance of Micro Turbo-jet Engine

초소형 엔진의 윈드밀링 시동 성능 해석

  • 김완조 (인하대학교 대학원 항공공학과) ;
  • 박휘섭 (인하대학교 대학원 항공공학과) ;
  • 노태성 (인하대학교 항공우주공학과) ;
  • 최동환 (인하대학교 항공우주공학과)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

A numerical method based on the prediction of total pressure loss of major components of the engine has been developed for prediction of the windmilling start performance of micro-turbojet engine. The start performance in on/off design region has been analysed by applying this method to predict windmilling start-able regions of the centrifugal-type engine. The results of this analysis have been validated by comparing with the test data. The effect of each design parameters on windmilling start performance has been analysed for the enlargement of start-able regions.

본 연구에서는 초소형 엔진의 윈드밀 시동 성능을 예측하기 위해 엔진의 주요 구성 부품의 전압력 손실 예측에 기반한 수치 방법을 개발하였다. 이 수치 기법을 원심형 압축기를 가진 엔진에 적용한 후 해석 결과를 시동 성능 시험 데이터와 비교하여 수치 기법의 신뢰도를 확인하였고 탈설계점 및 설계점 영역에서의 시동 성능 및 시동 가능 영역을 예측하였다. 윈드밀 시동 가능 영역 확장을 위해 각 설계 변수들의 윈드밀 시동 성능에 미치는 영향을 해석하였다.

Keywords

References

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