전자상거래의 역물류 최소화를 위한 효율적 관리 방안 - B2C 거래를 중심으로 -

Study on methods of minimizing the reverse logistics in e-Commerce - Focused on the B2C -

  • 발행 : 2008.09.30

초록

온라인 시장은 비대면 거래와 한정적인 시장의 규모로 인해 오프라인시장의 보조적 역할로 자리매김해 왔다. 그러나 전자상거래의 많은 장점에도 불구하고, 전자상거래의 동시 다발적 물류의 발생흐름은 전자상거래 상품의 가격 상승과 이로 인한 잠재적 구매 고려로 이어져 전자상거래 활성화에 걸림돌로 작용되어 왔다. 또한 이러한 순흐름 방향의 물류 발생이외에도 역물류 발생 자체가 상품 가격의 상승으로 이어지고, 역물류 발생 우려에 대한 잠재적 불안이 소비자의 구매 자체를 저해하는 요인이 되어왔다. 전자상거래 역물류를 발생시키는 원인에는 제품불량, 제품 부적합, 기대이하의 제품, 더 나은 거래 조건의 등장 등이 있는 것으로 조사되었다. 더 나아가 전자상거래 제품 선택에 대한 인지적 능력에 대한 높은 요구 그리고 비대면 거래의 특성, 상품지표 역할의 부족으로 인한 제품 채택의 어려움이 역물류 발생 원인으로 조사되었다. 본 연구 목적은 전자상거래 특히, B2C거래 중심의 역물류 발생원인을 살펴보고, 역물류 발생 원인을 제거하여 역물류 발생을 최소화할 수 있는 요인을 찾고, 역물류의 효율적 관리 방안을 제시함으로써 이에 대한 최소화 방안을 연구하여 역물류 발생자체를 억제하는데 있다. 그러나 현상의 발생과 대안이 선행연구의 부족에 따라 연구자의 주관적 견해가 많아, 이를 발전시켜 설문조사와 실증분석을 통해 입증하고, 세분화하는 것이 향후 연구 방향이라 하겠다.

Since 2000, e-commerce has been increased continuously in its quantity and quality. The growth of e-commerce has resulted in some diversities of distribution channels, and its characteristics of not-spot trading and limited market scale has urged the on-line market to play a role of assistance to off-line market. e-Commerce causes not only the flow of forward logistics, but also that of reverse logistics with every purchasing, which is a very critical factor to hesitate for consumers to purchase the products as well as increase the price of the products. Concern about the reverse logistics by sellers and buyers influences the level of price and purchasing activity of consumers. This study firstly is to lift the awareness of the efficient control of reverse logistics with reviewing the recent change of logistics environment and phenomena of reverse logistics. Secondly we find the factors generating the reverse logistics and look into its questions, and thirdly offer not only the ways to minimize the phenomena of reverse logistics, but also a efficient control system for reverse logistics. We additionally aim to contribute to prevent the price of the products from rising and raise the customers' satisfaction through minimizing the phase of reverse logistics.

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