Evaluation of Anti-Smoking Public Relations Messages -An Exploratory Study On the Effects Using Televised Health Messages-

금연홍보 캠페인의 메시지 효과평가 -영상홍보물을 이용한 탐색적 연구-

  • 이철한 (동국대학교 광고홍보학과)
  • Published : 2008.11.15

Abstract

The purpose of this study is to explore the anti-smoking message effects and smoking status on smoking belief attributes. Based on the health behavior theories such as theory of reasoned action, health belief model, and social cognitive theory, three factors are selected to investigate the effects of anti-smoking campaign messages. The balance of benefits and barriers, self-efficacy, and social pressure are selected as independent variables. Three two-way ANOVA were conducted. Results showed that the main effect of social pressure were found with the social smoking attributes. Interaction effects were found on the nonsmoker-social pressure group and the non-smoker-two sided message group. It is found that nonsmokers accepted these two anti-smoking messages easily as compared to smoker groups. No main smoking status was found in this study; it is believed that smoking is a habitual that is not changed easily because attitude formation takes time. Results revealed that the two-sided message video releases and the social pressure video releases were favored by both smokers and nonsmokers. This study contributes the theoretical framework that can be transferred to the practices of anti-smoking campaign. Also, the researcher produced the televised stimuli which is not common in health message studies. By using the televised message material, the research tried to solve the validity problem which is common in experimental design.

이 연구의 목적은 금연홍보 영상물 메시지의 전달방법이 흡연에 대한 신념, 태도, 행동에 어떤 영향을 끼치는지를 탐구하는 것이다. 영상물 제작에서, 정보결손모델, 건강신념모델, 계획된 행동이론, 사회인지 이론을 바탕으로 금연 메시지를 구성하여 이를 실험연구를 통해서 각각의 효과를 분석하고자 하였다. 금연 메시지의 효과에 중요한 영향을 끼치는 요소로는 메시지의 측면성, 자아효능감, 규범적 압력이 도출되었고, 이를 바탕으로 한 메시지의 효과를 흡연자와 금연자 집단으로 나눠 이원변량분석 방법을 이용하여 분석하였다. 연구결과에 의하면, 금연자가 양면적 메시지로 구성된 실험물에 노출되었을 때, 그리고 규범적 압력의 메시지가 포함된 실험물에 노출되었을 때 금연효과가 높은 것으로 나타났다. 흡연여부에 관계없이 규범적 압력이 포함된 실험 영상물이 사회적 흡연 신념을 억제시키는 설득효과가 나타났다. 또한 흡연여부와 관계없이 양면적 메시지와 규범적 압력이 포함된 영상물을 선호하고 있음이 나타났다. 이러한 효과는 자아존중감의 메시지에 노출된 집단에는 나타나지 않았다. 양면적 메시지와 규범적 압력의 메시지의 주효과가 일부 흡연신념을 통해서 나타난 것에 비해서 흡연여부의 주 효과는 통계적으로 의미 있는 결과가 도출되지 않았다. 이러한 결과는 흡연자와 비흡연자 간의 흡연태도가 차이가 없음을 의미하는 것인데 이는 흡연자가 금연자와 마찬가지로 담배의 신체위해성이나 심리적, 사회적 이유로 흡연하는 것이 좋지 않다는 것을 인식한 상태에서 흡연을 하고 있음을 보여주는 결과이다. 본 연구의 의의는 금연메시지를 구성하는 이론적 토대에 따라 영상물을 대상으로 한 실험연구를 수행했다는 점으로 향후 실제 금연 캠페인에 적용할 수 있는 메시지 전략도출에 기여를 하였다는 점이다.

Keywords