The Effect of a Programming Class Using Scratch

스크래치를 이용한 프로그래밍 수업 효과

  • Cho, Seong-Hwan (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Song, Jeong-Beom (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Kim, Seong-Sik (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Paik, Seoung-Hey (Korea National University of Education, Dept. of Chemistry Education)
  • 조성환 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 송정범 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 백성혜 (한국교원대학교 화학교육과)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

Computer programming has educational effect on improving high-level thinking abilities. However, students initially have to spend too much effort in learning the basic grammar and the usage model of programming languages, which negatively affects their eagerness in learning. To remedy this problem, we propose to apply the Scratch to a Game Developing Programming Class; Scratch is an easy-to-learn and intuitive Educational Programming Language (EPL) that helps improving the Meta-cognition and Self-efficacy of middle school students. Also we used the Demonstration-Practice instruction model with self-questioning method for activating the Meta-cognition. In summary, a game developing programming class using Scratch was shown to significantly improve the Meta-cognition of middle school students. However it was shown to insignificantly improve the Self-efficacy of girl students group.

프로그래밍 교육이 고차원적 사고능력을 함양시켜주는 교육임에도 불구하고, 기존의 프로그래밍 교육은 기본 문법과 구조를 이해하고 프로그램 사용법을 익히는데 너무 많은 노력을 요구하여 학습자들로 하여금 프로그래밍 학습을 기피하거나 포기하도록 만들었다. 이러한 문제점을 극복하기위해 본 연구에서는 배우기 쉽고, 직관적인 교육용 프로그래밍 언어(EPL) '스크래치'를 이용하여 중학생을 대상으로 게임제작 프로그래밍 수업을 12주에 걸쳐 실시하였다. 이와 더불어 교수방법에 있어서 메타인지 사고를 활성화하기위해 '자기질문' 방식을 가미한 시범-실습 수업모형을 활용하였다. 연구결과 스크래치를 이용한 게임제작 프로그래밍 수업은 메타인지에 있어 남녀 모두에게 긍정적 효과가 있음을 확인하였다. 하지만, 자기효능감에 있어서는 여학생 집단에 긍정적 영향을 주지 못했다.

Keywords