Study of Structural Scheme of Basic Mathematics Education in University - Focusing on life and nano-related areas -

대학 기초수학 교육 내용의 구성 방안에 관한 연구 - 생명.나노 관련 분야를 중심으로 -

  • Published : 2008.06.30

Abstract

In order to find the structure and scheme of basic mathematics education in life and nano-related areas in university, I've studied how much the freshmen in those fields in the university know about the graphic expressions for the basic functions(quadratic function, rational function, irrational function, log function and trigonometric function), basic information contained in those graphs and basic high school mathematics. Also, I've examined mathematics used in books for majors related to those areas. The result of the study shows that there is a lack of understanding of the graphic expressions for basic functions, information contained in those graphs and basic high school mathematics. I've also found out that there is a difference in the amount and depth of mathematics used in each major in life and nano-related areas. According to the result of this study, the amount of understanding of freshmen with each major in basic high school mathematics needs to be reflected in structuring basic mathematics education in life and nano-related areas in university, and the amount and dept of content of mathematics should be considered in each major.

생명 나노 관련 분야의 대학 기초수학 교육 내용의 구성과 그 방안을 찾기 위하여, 그 분야의 대학생들이 기본함수(2차 함수, 유리함수, 무리함수, 로그함수, 삼각함수)에 대한 그래프 표현과 그래프에 내포한 기본정보에 대하여 어느 정도 알고 있는지, 고등학교 기초 수학 내용을 어느 정도 알고 있는지에 대하여 조사하였다. 그리고 그 분야와 관련된 전공 서적에서 사용되고 있는 수학 내용을 조사하였다. 조사 결과, 기본함수에 대한 그래프 표현과 그래프에 내포한 정보에 대한 이해 및 고등학교 기초 수학 내용에 대한 이해가 부족한 것으로 나타났다. 그리고 생명 나노 관련 분야의 각 전공에 사용되고 있는 수학 내용의 양과 내용의 깊이에 차이가 있었다. 이러한 조사 결과에 따르면, 생명 나노 관련 분야의 대학 기초수학 교육 내용 구성에서, 각 전공 분야의 대학생들의 고등학교 기초수학 내용에 대한 이해 정도를 반영하고 각 전공에 따라 수학 내용의 양적인 면과 내용의 깊이를 다양하게 고려하여야 할 것이다.

Keywords