한국 학생의 학업에 대한 흥미: 실태, 진단 및 처방

Academic Interests of Korean Students: Description, Diagnosis, & Prescription

  • 투고 : 2007.11.27
  • 발행 : 2008.02.28

초록

학업에 대한 흥미는 학습자의 인지, 정서, 동기 작용의 복합체로 학습의 중요한 목적일 뿐만 아니라 학습의 효과를 매개하는 중요한 변인이다. 그럼에도 불구하고 현재 국내의 학습환경은 학습자의 흥미를 저해하는 요인들로 가득 차 있다. 이 연구에서는 학업흥미에 대한 개념적 이해와 성취도와의 관계를 토대로 우리나라 학생들의 학업흥미에 대한 실태를 파악하고 학업흥미 저하의 원인을 학습환경 요인의 측면에서 진단하였다. 흥미와 내재동기에 대한 이론과 경험적 연구를 바탕으로 국제비교에서 상대적으로 낮은 학업흥미를 보이는 주된 이유를 통제적인 학습환경, 경쟁으로 인한 불안과 스트레스, 빈번한 상대평가에서 오는 유능감의 박탈 등으로 파악하였다. 학업흥미 증진을 위한 학습환경 설계를 위해서 선택권을 제공하는 자율적인 학습환경 설계와 개인적 흥미를 높이기 위한 통합교과의 개발 및 특수목적 학교의 운영, 그리고 상황적 흥미를 증진시키기 위한 각종 처방들이 제안되었다.

Although academic interest, the intersection of cognition, emotion, and motivation, is a primary goal of learning and mediates the effects of learning, the present learning environment is full of impeding factors which undermine learner's interests in learning situation. The purpose of this study is to examine current state of academic interests of Korean students and to identify several potential causes of developmental declines in academic interests. It has been consistently found that academic interests in various school subjects decrease with age and grade in school. Three potentially contributing factors to the observed loss of academic interests are mainly discussed: deprived autonomy, severe competition, and normative evaluation. Based on theories on interest and motivation, and empirical findings, various prescriptions are also suggested for designing an interest-based learning environment in order to trigger and enhance learner's academic interests.

키워드

과제정보

이 연구는 산업자원부의 뇌신경정보학 지원사업에 의해 수행되었다.

참고문헌

  1. 고수일 (2002). 내재적 동기에 대한 성과-보상 연계성과 경쟁, 피드백 결과의 효과. 경영학연구, 31(2), 509-528.
  2. 권은주, 김성일 (2003). 성취목표와 피드백 유형이 내재동기와 지각된 유능감에 미치는 영향. 교육학연구, 41(4), 341-364.
  3. 김성일 (1996). 글 이해과정에서 흥미의 역할. 한국심리학회지: 실험 및 인지, 8(2), 273-301.
  4. 김성일 (2002). 학습에 대한 내재동기: 외적보상, 유능감, 자율성, 그리고 평가유관과의 관계. 2002년도 한국교육심리학회 학술대회발표논문집. 131-135.
  5. 김성일 (2003). 교육적 여가와 여가적 교육: 학습환경으로서의 여가환경과 활동중심의 흥미로운 교육. 한국교육학연구, 9(2), 143-162.
  6. 김성일 (2004). 학습에 대한 내재동기 이론. 성곡논총, 35, 603-654.
  7. 김성일, 김원식, 윤미선, 소연희, 권은주, 최정선, 김문숙, 이명진, 박태진 (2003a). 교수 가능 에이전트(Teachable Agent)의 개념적 이해와 설계방안. 인지과학, 14(3), 13-21.
  8. 김성일, 소연희, 윤미선, 김원식, 임가람, 이우걸, 이명진, 이선영 (2005). 수행에 대한 피드백 제공방식과 지각된 자기효능감 및 수행목표성향이 과제흥미도와 수행만족도에 미치는 효과. 교육심리연구, 19(1), 115-133.
  9. 김성일, 윤미선 (2004). 학습에 대한 흥미와 내재동기 증진을 위한 학습환경 디자인. 교육방법연구, 16(1), 39-66.
  10. 김성일, 윤미선, 권은주, 최정선, 김원식, 이명진 (2003b). 자극의 모호성, 과제유형 및 인지욕구의 개인차가 흥미에 미치는 효과. 교육심리연구, 17(2), 89-106.
  11. 김성일, 윤미선, 소연희, 권은주, 김원식, 이명진 (2004). 과제지시 유형과 과제의 맥락 및 목표가 흥미와 동기에 미치는 영향. 교육심리연구, 18(2), 35-48.
  12. 김원식, 김성일 (2005). 과제에 대한 선택권이 과제에 대한 흥미를 증진시키는가?: 과제 구체성과 지각된 유능감 효과. 교육심리연구, 19(2), 353-369.
  13. 김종한 (2001). 고등학생이 학업성취에 영향을 미치는 관련변인에 대한 회귀분석. 교육학연구, 39(4), 349-366.
  14. 김찬종, 오필석, 전진구 (2005). 피드백 제공자에 따른 초등학생들의 과학 학업성취도 차이 및 피드백에 대한 반응. 초등과학교육. 24(2), 111-122.
  15. 박영신, 김의철 (2003). 한국학생의 자기효능감, 성취동기와 학업성취: 토착심리학적 접근, 교육심리연구, 17(1), 37-54.
  16. 박영신, 김의철, 정갑순, 이상미, 권혁호, 양계민 (2000). 초.중.고등학생의 생활만족도 차이와 형성 및 영향. 한국심리학회지: 건강, 5(1), 94-118. (추가)
  17. 박종윤, 정인화, 남정희, 최경희, 최병순 (2006). 중학교 과학 수업에서 질문과 피드백을 활용한 교사-학생 상호작용 강화 수업 전략의 개발 및 적용. 한국과학교육학회지, 26(2), 239-245.
  18. 백장현, 장세희, 김영식 (2002). 웹기반 교정적 피드백 유형이 학업성취도에 미치는 영향. 한국컴퓨터교육학회 논문지, 5(3), 59-67.
  19. 소연희, 김성일 (2005). 자기효능감 수준에 따른 과제선택이 과제흥미에 미치는 효과. 교육학연구, 43(4), 195-220.
  20. 소연희, 김성일 (2006). 성공.실패 피드백에 따른 자기효능감과 과제선택권이 과제흥미와 귀인에 미치는 효과. 교육심리연구. 20(4), 855-872.
  21. 손 영, 김성일 (2005). 또래교수 집단구성 유형이 학업성취도 및 흥미와 동기에 미치는 영향. 교육심리연구, 19(3), 595-613.
  22. 신동로, 서길주 (2001). 교사의 교정적 피드백이 자기효능감 향상과 학업성취에 미치는 영향. 교육과정연구. 19(1), 319-342.
  23. 신동로, 왕경수, 이국용, 이수장 (2001). 피드백에 대한 자기 귀인 과정이 후속 학습과제 수행에 미치는 효과. 교육학연구. 39(4), 313-332.
  24. 오미진, 김성일 (2007). 자기효능감, 과제선택 범위 및 경쟁이 과제흥미에 미치는 효과. 교육심리연구, 21(3), 573-589.
  25. 오성삼, 구병두 (1999). 메타분석을 통한 한국형 학업성취 관련변인의 탐색. 교육학연구, 37(4), 99-122.
  26. 윤미선 (2005). 학습자의 개인적, 상황적 흥미요인 탐색을 통한 과학교과 흥미와 성취향상방안 연구: 과학교과흥미 검사 척도 개발 및 타당화. 2005년 한국교육심리학회 제5차 학술대회 발표논문집, 33- 40.
  27. 윤미선 (2007a). 2요인 중다목표관점에 의한 성취목표지향성과 성별에 따른 중고생의 과학교과흥미. 교육방법연구, 19(1), 1-19.
  28. 윤미선 (2007b). 사고양식, 성취목표지향성, 성취도, 연령, 성별 특성이 교과흥미에 미치는 영향. 교육심리연구, 21(3), 557-572.
  29. 윤미선 (2007c). 교과흥미의 발달: 초중생의 성별과 학년에 따른 과학교과흥미. 2007년도 한국교육심리학회 제3차 학술대회 발표논문집, 35-42.
  30. 윤미선, 김성일 (2003). 중.고생의 교과흥미 구성요인 및 학업성취와의 관계. 교육심리연구, 17(3), 271-290.
  31. 윤미선, 김성일 (2004a). 중.고생의 학업성취 결정요인으로서 사고양식, 학습동기, 교과흥미, 학습전략간의 관계 모형. 교육심리연구, 18(2), 161-180.
  32. 윤미선, 김성일 (2004b). 학습동기 증진을 위한 학교학습 환경 디자인 사례 연구: 고려대학교의 「신나고 즐거운 고대부중 만들기」 프로젝트. 교육방법연구, 16(1), 67- 94.
  33. 윤미선, 홍창용 (2006). 중학생의 부모 학습관여 지각과 교과흥미 및 교과성적의 관계. 교육방법연구, 18(2), 139-155.
  34. 이동원 (1990). 협동학습수업전략과 경쟁학습전략이 학업성취에 미치는 효과. 교육학연구. 28(3), 137-146.
  35. 이선영, 김성일 (2005). 지각된 유능감과 경쟁상대 범위가 흥미와 과제수행에 미치는 영향. 교육심리연구, 19(4), 1109-1123.
  36. 이효용 (1998). EFL 한국학생의 태도, 동기 및 성취도에 대한 연구. 글로벌영어교육학회지, 3(1), 365-386.
  37. 조붕환 (2004). 고등학생의 직업흥미와 학습흥미, 학습유형 및 학업성적의 관계. 진로교육연구, 17(2), 60-75.
  38. 최만희 (2004). 협동학습과 경쟁학습의 학습태도에 대한 비교분석. 한국체육교육학회지. 9(2), 157-169.
  39. 최정선, 김성일 (2004). 평가유형과 지각된 유능감이 내재동기와 목표성향에 미치는 영향. 교육심리연구, 18(3), 269-286.
  40. 한국교육개발원 (2002). 초.중학생의 지적.정의적 발달단계 분석 연구(III). 한국교육개발원 연구보고 RR 2002-4.
  41. 한국교육과정평가원 (2001). PISA 2000평가 결과 분석 연구(총론) - 국내 학생의 읽기, 수학, 과학적 소양 성취도 및 배경 변인의 영향 분석. 연구보고 RRE 2001-9-1.
  42. 한국교육과정평가원 (2004). 학업성취고 국제비교연구 성과와 과제. 연구자료 ORM 2004-26.
  43. Anderson, R. C., Shirey, L. L. Wilson, P. T., & Fielding, L. G. (1987). Interestingness of children's reading material. In R. E. Snow & M. J. Farr(Eds.), Aptitude, learning, and instruction: Vol III, Cognitive and affective process analyses. Hillsdale, NJ: Lawerence Erlbaum Association
  44. Baumert, J. (1995). Gender, science, interests, teaching strategies and socially shared beliefs about gender roles in 7th graders - a multi-level analysis. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco.
  45. Bergin, D. A. (1999). Influence on classroom interest. Educational Psychology, 34(2), 87-98.)
  46. Bong, M. (2003). Choice, evaluation, and opportunities for success: Academic motivation of Korean adolescents. In F Pajares & T. C. Urdan (Eds.), Adolescence and education: Vol 3. International perspectives (pp.323-345). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  47. Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (2000). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Washington, DC: National Academy Press.
  48. Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Research, 18(1), 32-42.
  49. Burnett, P. C. (2002). Teacher praise and feedback and students' perceptions of classroom environment. Educational Psychology, 22(1), 5-16.
  50. Butler, R. (1987). Task-involving and ego-involving properties of evaluation: Effects of different feedback condition on motivational perception, interest, and performance. Journal of Educational Psychology, 79, 474-482.
  51. Conti, R., Collins, M. A., & Picariello, M. L. (2001). The impact of competition on intrinsic motivation and creativity: considering gender, gender segregation and gender role orientation. Personality and Individual Difference, 30, 1273-1289.
  52. Cordova, D., & Lepper, M. (1996). Intrinsic motivation and the process of learning: beneficial effect of contextualization, personalization, and choice. Journal of Educational Psychology, 88(4), 715-730.
  53. Deci, E. L., Betley, G., Kahle, J., Abrams, L., & Porac, J. (1981). When to trying to win: Competition and intrinsic motivation. Personality and Social Psychology Bulletin, 7(1), 79-83.
  54. Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048.
  55. Epstein, J., & Harackiewicz, J. (1992). Winning is not enough: The effects of competition and achievement orientation on intrinsic interest. Personality and Social Psychology Bulletin, 18, 128-139.
  56. Flowerday, T., & Schraw, G. (2000). Teacher belief about instructional choice: A phenomenological study. Journal of Educational Psychology, 92, 634-645.
  57. Fransson, A. (1977). On qualitative differences in learning: Effects of intrinsic motivation and extrinsic test anxiety on process and outcome. British Journal of Educational Psychology, 47, 244-257.
  58. Guthke, J. (1992). Learning tests: The concept, main research findings, problems and trends, Learning and Individual Differences, 4, 137-151.
  59. Harackiewicz, J. M., Abrahams, S., & Wageman, R. (1987). Performance evaluation and intrinsic motivation: The effects of evaluative focus, reward, and achievement orientation. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1015-1023.
  60. Harter, S. (1981). A new self-report sale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Motivational and informational components. Developmental Psychology, 17, 300-312.
  61. Hattie, J. (1993). Measuring the effects of schooling. SET: Research Information for Teachers, 2, 1-4.
  62. Hedelin, L., & Sjoberg, L. (1989). The development of interests in the Swedish comprehensive school. European Journal of Psychology of Education, 4, 17-35.
  63. Hidi, S. (1990). Interest and its contribution as a mental resource for learning. Review of Educational Research, 60(4), 549-571.
  64. Hidi, S., & Harackiewicz, J. M. (2000). Motivating the academically unmotivated: A critical issue for the 21st century. Review of Educational Research, 70, 151-179.
  65. Hidi, S. & Renninger, K. A. (2006). The four-phase model of interest development. Educational Psychologist, 41(2), 111-127.
  66. Iyengar, S. S., & Lepper. M. R. (1999). Rethinking the value of the choice: A cultural perspective on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 349-366.
  67. Iyengar, S. S., & Lepper, M. R. (2000). When choice is demotivating: Can one desire too much of a good thing? Journal of Personality and Social Psychology, 79, 995-1006.
  68. Kim, S. (1999). Inference: A cause of story interestingness. British Journal of Psychology, 90, 57-71.
  69. Kim, S., Yoon, M., Whang, S., Tversky, B. & Morrison, J. (2007). The effect of animation on comprehension and interest. Journal of Computer Assisted Learning, 23(3), 260-270.
  70. Kluger, A. N., & DeNisi, A. (1996). The effects of feedback interventions on performance: A historical review, a meta-analysis, and a preliminary feedback intervention theory. Psychological Bulletin, 119(2), 254-284.
  71. Krapp, A. (2005). Basic needs and the development of interest and intrinsic motivational. orientations. Learning and Instruction, 15, 381-395.
  72. Krapp, A., Hidi, S., & Renninger, K.A. (1992). Interest, Learning and Development. In K.A. Renninger, S. Hidi, & A. Krapp (Eds.), The role of interest in learning and development (pp. 3-25). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  73. Lam, S. F., Yim, P. S., Law, J. S. F., & Cheung, R. W. Y. (2004). The effect of competition on achievement motivation in Chinese classrooms. British Journal of Educational Psychology, 74, 281-296.
  74. Lidz, C. S., & Elliott, J. G. (Eds.) (2000). Dynamic assessment: Prevailing models and applications. Greenwich, CT: Elsevier-JAI.
  75. Meece, J. L., Wigfield, A., Eccles, J. S. (1990). Predictors of math anxiety and its consequences for young adolescents' course enrollment intentions and performances in mathematics. Journal of Educational Psychology, 82, 60-70.
  76. Oldfather, P., & McLaughlin, J. (1993). Gaining and losing voice: A longitudinal study of students; continuing impulsive to learn across elementary and middle school contexts. Research in Middle Level Education, 17, 1-25.
  77. Pekrun, R. (1993). Facets of adolescents' academic motivation: A longitudinal expectancy-value approach. In M. Maehr & P. Pintrich (Eds.), Advances in motivation and achievement(Vol. 8, pp.139-189). Greenwich, CT: JAI Press.
  78. Reeve, J., & Deci, E. L. (1996). Elements of the competitive situation that affect intrinsic motivation. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 24-23.
  79. Reynolds, A. J. (1991). The middle schooling process: Influences on science and mathematics achievement from the longitudinal study of American youth, Adolescence, 26, 132-157.
  80. Reynolds, A. J., & Walberg, H. J. (1991). A structural model of science achievement. Journal of Educational Psychology, 83, 97-107.
  81. Reynolds, A. J., & Walberg, H. J. (1992). A structural model of science achievement and attitude: An extension to high school. Journal of Educational Psychology, 84, 371-382.
  82. Ross, R. G., & Van den Hagg, E. (1957). The fabric of society. N.Y. Harcourt-Brace.
  83. Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of casuality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 749-761.
  84. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  85. Ryan, R. M., Mims, V., & Koestner, R. (1983). Relation of reward contingency and interpersonal context to intrinsic motivation: A review and testing cognitive evaluation theory. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 736-770.
  86. Schiefele, U. (1992). Topic interest and levels of text comprehension. In K.A. Renninger, S. Hidi, & A. Krapp (Eds.), The role of interest in learning and development (pp.151-182). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  87. Schiefele, U. (1996). Topic interest, text representation, and quality of experience. Contemporary Educational Psychology, 80(2), 159-166.
  88. Schiefele, U., & Csikszentmihalyi, M. (1995). Motivation and ability as factors in mathematics experience and achievement. Journal for Research in Mathematics Education, 26, 163-181.
  89. Schiefele, U., Krapp, A. & Winteler, A. (1992). Interest as a predictor of academic achievement: A meta-analysis of research. In K. A. Renninger, Hidi, S., & Krapp, A., (Eds). The role of interest in learning and development. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  90. Schlottmann, A., & Tring, J. (2005). How children reason about gains and losses: Framing effects in judgement and choice. Swiss Journal of Psychology, 64(3), 153-171.
  91. Schwartz, B. (2000). Self-determination: The tyranny of freedom. American Psychologist, 55, 79-88.
  92. Skaalvik, E. M. & Rankin, R. J. (1995). A test of the internal external frame of reference model at different levels of math and verbal self-perception. American Educational Research Journal, 32, 161-184.
  93. Stanne, M., Johnson, D., & Johnson, R. (1999). Does competition enhance or inhibit motor performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 125, 133-154.
  94. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic Testing: The nature and measurement of learning potential. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  95. Tauer, J. M. & Harackiewiz, J. M. (2004). The effects of cooperation and competition on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 86(6), 849-861.
  96. Todt, E. (1985). Elements of a theory of science interests. In M. Lehrke, L. Hoffmann & P. L. Gardner (Eds.), Interests in science and technology (pp.59-69). Paper presented at the 12th IPN-Symposium, Kiel.
  97. Vallerand, R. J., Gauvin, L. I., & Halliwell, W. R. (1986). Effect of Zero-sum competition on children's intrinsic motivation and perceived competence. Journal of Social Psychology, 126, 465-472.
  98. Wigfield, A., Eccles, J. S., MacIver, D., Reuman, D., & Midgley, C. (1991). Transitions during early adolescence: changes in children's domain-specific self-perceptions and general self-esteem across the transition to junior high school. Developmental Psychology, 27, 552-565.