DOI QR코드

DOI QR Code

Development of PSC I Girder Bridge Weigh-in-Motion System without Axle Detector

축감지기가 없는 PSC I 거더교의 주행중 차량하중분석시스템 개발

  • 박민석 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 조병완 (한양대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 이정휘 (포항산업과학연구원 강구조연구소) ;
  • 김성곤 (서울산업대학교 공과대학 구조공학과)
  • Received : 2008.03.10
  • Accepted : 2008.07.22
  • Published : 2008.09.30

Abstract

This study improved the existing method of using the longitudinal strain and concept of influence line to develop Bridge Weigh-in-Motion system without axle detector using the dynamic strain of the bridge girders and concrete slab. This paper first describes the considered algorithms of extracting passing vehicle information from the dynamic strain signal measured at the bridge slab, girders, and cross beams. Two different analysis methods of 1) influence line method, and 2) neural network method are considered, and parameter study of measurement locations is also performed. Then the procedures and the results of field tests are described. The field tests are performed to acquire training sets and test sets for neural networks, and also to verify and compare performances of the considered algorithms. Finally, comparison between the results of different algorithms and discussions are followed. For a PSC I-girder bridge, vehicle weight can be calculated within a reasonable error range using the dynamic strain gauge installed on the girders. The passing lane and passing speed of the vehicle can be accurately estimated using the strain signal from the concrete slab. The passing speed and peak duration were added to the input variables to reflect the influence of the dynamic interaction between the bridge and vehicles, and impact of the distance between axles, respectively; thus improving the accuracy of the weight calculation.

본 연구는 PSC I 거더교량을 대상으로 포장층에 축감지기가 없이 오로지 교량 상부구조 하면에서 측정한 변형률 신호만을 이용하는 차량하중분석시스템 개발에 관한 것이다. 중 차량이 교량을 주행할 때 교량 바닥판에서 측정한 변형률 신호로 차량주행정보를 추출하고, 교량 거더 및 가로보에서 측정한 변형률 신호로 차량하중정보를 추출하는 방법이다. 이러한 정보 분석을 위하여 영향선 분석방법과 인공신경망 분석방법을 사용하였다. 학습 데이터 확보 및 시스템 검증을 위하여 임의차량 및 시험차량 주행시험을 실시하였다. 대상 교량에서 하중분석결과, 가로보 변형률 신호를 이용한 경우가 거더 변형률 신호를 이용한 경우보다 더 정확한 결과를 나타내었고, 차선당 2열로 설치된 교량 바닥판 슬래브의 변형률 신호를 이용한 피크 검출 알고리즘도 차량의 속도와 축 수, 주행 차선, 축간 거리, 차간 거리 등의 주행정보를 추출하는데 매우 효과적임을 확인하였다. 또한, 가로보의 변형률 신호를 가지고 인공신경망 학습을 하여 시스템을 구성할 수 있는 경우가 기존의 거더 변형률 신호와 영향선만으로 시스템을 구성하는 경우보다 더 정확한 결과를 얻을 수 있음도 확인 하였다.

Keywords

References

  1. 박민석, 조병완, 배두병(2006) BWIM 시스템을 이용한 고속도로 교량 차량하중 모형 개발. 대한토목학회 논문집, 대한토목학회, 제26권 제1-A호, pp. 143-153
  2. 박민석, 조병완(2006) 주행중인 차량하중 측정을 위한 BWIM 시스템 개발. 한국구조물진단학회논문집, 한국구조물진단학회, 제10권 제2호, pp. 111-1226
  3. 박민석 등(2007) 케이블교량의 장기계측데이터 활용에 관한 연구. 연구보고서, 도로교통 ST-07-09, 한국도로공사 도로교통연구원
  4. 박민석(2008) 인공신경망을 이용한 교량의 차량하중분석시스템 개발. 박사학위논문, 한양대학교
  5. 배두병, 황의승(2004) 강교량 설계를 위한 피로 하중 모형. 대한토목학회논문집, 대한토목학회, 제24권 제1A호, pp. 225-232
  6. 황의승, 배두병, 정경섭, 조재병(1999) BWIM시스템을 이용한 중차량의 통행특성 분석. 한국강구조학회논문집, 한국강구조학회, Vol. 11, No. 2, pp. 223-232
  7. COST 323 (2002) WIM-LOAD - Final report of the COST323 action, ed. B. Jacob, E. O'Brien, LCPC, Paris, pp. 538
  8. Dempsey, A.T., O'Brien, E.J., and O'Connor, J.M. (1995) A bridge weigh-in-motion system for the determination of gross vehicle weights. Post-Proceedings of the 1st European Conference on Weigh-In-Motion of Road Vehicles, Zurich, pp. 239-249
  9. Moses, F. (1978) Weigh-in-motion system using instrumented bridge. J. of Structural Engineering, ASCE, Vol. 114, pp. 1703-1723
  10. Ojio, T. and Yamada, K. (2002) Bridge weigh-in-motion system using stringers of plate girder bridge. Pre-Proceedings of the 3th ICWIM, pp. 209-218
  11. Peters, R.J. (1984) Axway-a system to obtain vehicle axle weights. Proceedings of the 12th ARRB Conference, Australia
  12. Peters, R.J. (1986) CULWAY-an unmanned and undetectable highway speed vehicle weighing system. Proceedings of the 13th ARRB Conference, Australia
  13. Snyder, R.E. (1991) Field Trials of low cost Bridge Weigh-In- Motion. FHWA, DTFH 61-89-C-00048
  14. The MathWorks (2002) Neural Network Toolbox User's Guide, version 4. Natick, MA: USA
  15. The MathWorks (2003) Using MATLAB, version 6.5. Natick, MA: USA
  16. WAVE (2002) Weigh-in-motion of Axles and Vehicles for Europe, ed. B. Jacob, LCPC, Paris, pp. 103
  17. Znidaric, A., Dempsey, A., Lavric, I., and Baumgartner, W. (1999) Bridge WIM systems without axle detectors. Proceedings of the Final Symposium of the project WAVE, Paris, France, pp. 101-110