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Assessment of the New Capacity and LOS of Transfer Facilities in the High-speed Railway Stations

고속철도역 환승시설 용량 및 서비스수준 산정 방안

  • 김종해 (한국교통연구원) ;
  • 김시곤 (국립서울산업대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과) ;
  • 이경노 ((주)극동엔지니어링)
  • Received : 2008.05.06
  • Accepted : 2008.05.22
  • Published : 2008.09.30

Abstract

The Design manual for adjusting the capacity and LOS of facilities has been shared in urban railways and high-speed railway stations. However, the pattern of urban railways users and those of high-speed railway users are different from each other. For an example, the high-speed railway users tend to carry voluminous luggages and the transportation disadvantaged such as children and the elderlies. Accordingly, we see that the scale of facilities and the station itself should be constructed differently. The transfer facilities in the high-speed railway stations are classified widely into walking assisting facilities and convenient facilities. We invented the concept of PME (Pedestrian Moving Equivalent) and PWE (Pedestrian Waiting Equivalent)for the spatial calculation of those who are with wheeled luggages, back packs, and children to reflect the uniqueness of users in high-speed railway stations. These equivalents have been applied to the design of the facilities to asses the new Capacity and LOS that are users' favored.

고속철도역 환승센터에서 용량 및 서비스 수준(LOS)을 산정하기 위해 현재 인용하고 있는 설계지침은 도시철도역과 고속철도역간 동일하게 사용되고 있다. 하지만, 고속철도역의 이용자의 특성은 도시철도역의 이용자들과 현저하게 다르다. 대표적인 사례로, 고속철도 이용자들은 부피가 큰 소지품이나 교통약자를 동반하는 비율이 도시철도에 비해 높다. 이에 따라 고속철도역 환승시설의 규모는 도시철도역 환승시설의 규모보다 크게 책정되어야 한다. 고속철도역내 환승시설은 크게 보행이동시설과 환승편의시설로 대별할 수 있다. 고속철도역 이용자들의 특성을 반영하는 기법으로, 복합보행자, 복합대기자를 각각 캐리어 소지자, 백팩 소지자, 유아 동반자로 나누었다. 또한, 이들의 고유한 단순보행자 환산계수(PME : Pedestrian Moving Equivalent), 단순대기자 환산계수(PWE : Pedestrian Waiting Equivalent)를 개발 및 적용하여 고속철도역 환승시설의 새로운 용량 및 서비스 수준(LOS)을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 국토해양부(2001) 도로용량편람
  2. 국토해양부(2002) 도시철도 정거장 환승편의시설 보완 설계지침
  3. 국토해양부(2004) 대중교통환승센터 표준화 설계기준 및 모형에 관한 연구
  4. 국토해양부(2007) 교통약자 이동편의시설 설치관리 매뉴얼
  5. Fruin, J.J. (2001) Pedestrian Planning and Design
  6. TRB (2003) Transit Capacity and Quality of Service Manual 2nd Edition