The Influence of Self-Image and Pursued-Image of Clothes on the Clothing Purchase Decision Making According to the Residence

거주지 별 자기이미지와 의복 추구이미지가 의복구매 의사결정에 미치는 영향

  • 임경복 (세명대학교 패션디자인학과)
  • Published : 2008.07.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the role of consumers' self-image and pursued-image of clothes on the clothing purchase decision making according to the location. Data were obtained from a questionnaire filled out by 575 women living in Seoul and Jechon. For data comparative analysis, paired t-test, t-test, factor analysis and multiple regression analysis were used. The results of this study are as follows: 1. There were significant differences in self-image and pursued-image in terms of clothing purchases between women who live in Seoul and Jechon residents. 2. Demographic variables influenced to the self-image and pursued-image of clothes factor. Among them, size of the city was the most important factor which influence to the clothing purchase behavior. 3. Self-image, pursued-image of clothes, problem recognition and evaluative criteria factors significantly differed between Seoul and Jechon residents. In two cities, problem recognition factor which was arisen by external stimulus and all of the evaluative criteria factors showed significant differences. 4. When the cities were partitioned by size(large and small city), the influence of self-image and pursued-image of clothes on the clothing purchase behavior showed different phases. Generally, self image and pursued-image of clothes were more important to various problem recognition and evaluative criteria factors in large city(i.e. Seoul) than in small city(i.e. Jechon). However economic rational factor was the exception.

Keywords

References

  1. 강경자(1994). 의복의 정숙성,심미성에 영향을 미치는 관련변 인 연구. 한국의류학회지, 18(2), 180-188
  2. 고애란, 진병호, 심정은(2000). 청소년기 여학생의 의복행동에 대한 영향 요인연구. 한국의류학회지, 24(4), 475-486
  3. 김수경, 임숙자(1996). 자기이미지의 의류광고에 대한 영향. 한국의류학회지, 20(6), 1002-1015
  4. 김양진(1996). 유행의복 이미지가 개인의 자아개념과 의복태 도에 미치는 영향. 연세대학교 박사학위 청구논문
  5. 김영인, 고애란, 홍희숙(2000). 의복 이미지 선호에 따른 20 대 여성 정장시장세분 화 및 색채 선호도. 한국의류학회지, 24(1), 3-14
  6. 김현주(1996). 의복스타일 이미지 선호와 자기이미지와의 관계 연구. 성신여대학교 석사학위 청구논문
  7. 남미우(1989). 여대생의 자아이미지와 선호상표 이미지와의 일치도가 의복구매의사 결정에 미치는 영향. 연세대학 교 석사학위 청구논문
  8. 류현주, 홍금희(2001). 성인여성의 자기이미지와 상표이미지 및 쇼핑성향에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(7), 1367-1377
  9. 염인경, 김미숙(2004). 자기이미지에 따른 착용의복 이미지, 추구 의복이미지 및 의복구매행동. 복식문화연구, 12(1), 1367-1377
  10. 이영미, 이옥희(2003). 직장여성의 쇼핑성향에 따른 의복구 매동기와 제품 평가기 준에 관한 연구. 복식문화연구, 11(2), 193-207
  11. 이은영(1999). 패션마케팅. 서울: 교문사
  12. 이주은(1990). 의복구매 동기에 따른 점포 이미지 선호도에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  13. 임경복(1998). 의복 구매 시 정보탐색 활동에 관한 연구. 한국의류학회지, 22(1), 61-71
  14. 임경복(2005). 여성소비자의 의복 소비가치와 관여도에 관한 연구. 한국의류학회지, 29(1), 68-78
  15. 임숙자, 황선진, 이종남, 이승희, 양윤(2002). 현대 의상사회 심리학. 서울: 수학사
  16. 전영신, 한명숙(1998). 여고생의 자아이미지와 의복구매 행동 에 관한 연구. 복식문화연구, 6(1), 94-109
  17. 정인희(2001). 여자대학생의 의복 추구이미지와 소재선호에 대한 연구. 복식문화 연구, 9(4), 629-638
  18. 정인희, 이은영(1996). 의복과 자기 이미지. 한국의류학회지 20(1), 207-217
  19. 조윤주(2003). 실제적 자아이미지와 이상적 자아이미지 차이 에 따른 여성의류시장 세분화. 한국의류산업학회지, 5(5), 503-510
  20. Keller, K. L.(1993). Conceptual means and managing customer based brand equity. Journal of Marketing, 57, 1-27
  21. Lawson, F., & Baud-Bovg, M.(1977). Tourism and recreational development. London : Architectural Press
  22. Lee, Dong Hwan.(1990). Symbolic interactionism: Some implications and product symbolism research. Advances in Consumer Research, 7, 610-614
  23. Levy, S. J.(1959). Symbols for sales. Harvard Business Review, 37(4), 118-120
  24. Peter, J. P., & Olson, J. C.(1987). Consumer behavior : Marketing strategy perspective, Irwin
  25. Schenk, C. T., & Holman, R. H.(1980). A sociological approach to brand choice: The concept of situational self image. Advances in Consumer Research, 17, 610-614