DOI QR코드

DOI QR Code

An Application Scheme and Comparison for the Education Homepage By the Web Accessability Guidelines

웹 접근성 지침에 의한 교육용 홈페이지의 적용 방안 및 비교 분석

  • 정덕길 (동의대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 이종훈 (동의대학교 교육대학원) ;
  • 노영욱 (신라대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

In recent years, the efforts for standards of Web contents accessibility and the improvements of Web accessibility are expanded in the government, enterprises, and public institutions. In this paper, we examine the Korean Web contents accessibility guidelines, and propose the evaluation scheme for the education homepage by the Web accessibility guidelines using KADO-WAH program which is the evaluation tool for Web accessibility. Also, we propose the improvement scheme for education homepage by modifying the error and warning clauses directed in which are appeared in the evaluation report. And, we evaluate the various education homepages using KADO-WAH, and analyze the comparisons for the Web accessibility guidelines among the education homepages.

최근 인터넷 웹 콘텐츠의 접근성에 대한 표준화의 준수와 웹 접근성 향상을 위한 노력이 정부와 공공기관 그리고 기업까지 확산되고 있다. 이 논문에서는 한국형 인터넷 웹 접근성 지침에 대하여 살펴보고, 웹 접근성 평가 도구인 KADO-WAH를 활용하여 교육 관련 홈페이지를 웹 콘텐츠 접근성 지침에 따라서 평가하는 방안을 제시한다. 또한, 평가 결과 나타난 오류와 경고 항목을 평가보고서에서 요구하는 방향으로 수정하여 교육용 홈페이지의 웹 접근성을 향상시키는 방안을 제안한다. 그리고 KADO-WAH 평가도구를 이용하여 교육 관련 기관의 홈페이지를 평가하고 이들 홈페이지의 웹 접근성 지침 준수 여부를 비교 분석한다.

Keywords

References

  1. 현준호, '웹 접근성의 이해', 웹 어워드 코리아 2005 행사, 한국정보문화진흥원, 2005
  2. 한국정보문화진흥원, 웹 접근성 표준을 이용한 인증 및 평가 방법, 2007
  3. 김석일, 웹 접근성과 우리나라 현황, 한국정보문화진흥원, 2003
  4. 한국정보문화진흥원, http://www.kado.co.kr
  5. 웹 접근성 연구소, KADO-WAH 사양, http://www .iabf.or.kr/Lab/Kadowah/Kadowah.asp
  6. 웹 콘텐츠 지침, http://www.w3.org/tr/waiwebcontents
  7. 미 재활법 508조, http://www.section508.gov/
  8. 한국정보통신기술협회, 한국형 웹 콘텐츠 접근성 지침 1.0, 2004
  9. 부산백양고등학교 홈페이지, http://www.big.hs.kr