한국멀티미디어학회논문지 (Journal of Korea Multimedia Society)
- 제11권4호
- /
- Pages.544-553
- /
- 2008
- /
- 1229-7771(pISSN)
- /
- 2384-0102(eISSN)
센서 네트워크에서 헬스케어 이동성 에이전트 모듈 설계
Design Healthcare Mobility Agent Module in Sensor Network
- 발행 : 2008.04.30
초록
통상적인 센서 네트워크는 센서노드로부터 고정된 정보를 수집하는 일괄적인 방식을 사용한다. 하지만 이러한 방식은 헬스케어 환경에서 주요 센싱대상인 사람의 상태와 위치변화, 주변 환경의 변화에 능동적으로 대처하기 어렵다. 헬스케어 환경을 지원하기 위해서는 사람의 상태와 주변상황의 변화에 따른 특정정보를 제공해주어야 한다. 또한 사람의 이동에 따른 네트워크 타입의 변화에 대처하여야 한다. 본 논문에서는 대표적인 다중 에이전트 미들웨어인 Agilla 모델과 주변노드간의 클러스터를 구성함으로써 네트워크의 효율성을 보장하는 LEACH 프로토콜에 대해 분석한다. 이 분석 결과를 기반으로 기존 LEACH 프로토콜의 취약점인 노드 이동성을 보장하는 LEACH_Mobile 프로토콜을 제안한다. 또한 노드의 동적 기능변경을 지원하는 Mobility Agent Middleware와 LEACH_Mobile 라우팅 모듈을 구성요소로 이동노드의 동적 기능변경을 지원하는 Mobility Agent 모듈을 설계한다. 그리고 LEACH_Mobile 프로토콜의 시뮬레이션 결과를 통해 네트워크의 데이터 전송 성공률에 대한 성능 향상을 보여준다.
The general sensor network uses bundle method to collect fixed information from sensor node. However, this method is difficult to actively cope with major sensing objects in healthcare environment including status and position change of person and change of surrounding environment. In order to support the healthcare environment, certain information should be provided in accordance with the change of status of person and surrounding circumstance and also must cope with the change of network type by movement of person. This paper analyzes LEACH protocol which guarantees effectiveness of network as it constitutes clusters between Agilla model that is a representative multi agent middle ware and surrounding nodes. Based on the result of this analysis, it suggests LEACH_Mobile protocol which guarantees node mobility that is the weakest point of LEACH protocol. Moreover, it designs mobility agent middleware which supports dynamic function change of node and mobility agent module which supports dynamic function change of mobile node as components of LEACH_Mobile routing module. In addition, it is definitely increase performance which in mobile node of transfer data rate through LEACH_Mobile protocol of simulation result.