Abstract
It was made a friction material of various kinds by adding 10%, 20% and 30% of reduced iron. It was obtained by a connected-reduced process in a blast furnace sludge and oxidized iron, instead of $BaSO_4$, which is already a used inorganic filling material among a component of a brake friction material. This was done by a basic physical property test, a friction performance test to use a brake dynamometer. Moreover, in case of an add in the friction material, instead of using $BaSO_4$, the more expensive filling material, the reduced iron was also better because it has an excellent a friction property of an exothermic temperature, wear, etc. was 10%. At G1 and G3 specimens, a shear strength and a bonding strength of the friction material was decreased to be able to increase an amount of the blast furnace sludge and the reduced iron, but an application of all friction materials appeared enough strength.
브레이크 마찰재의 구성성분 중 기존에 사용되던 무기 충진재인 $BaSO_4$ 대신에 고로슬러지와 그 산화철에 일련의 환원과정을 행하여 얻은 환원분철을 10%, 20%, 30%씩 첨가하면서 몇 종류의 마찰재를 제작하였다. 이 마찰재들에 대해 기본 물성시험, 브레이크 다이마모미터를 사용한 마찰성능 시험 등을 행하였다. 그리고 고가의 충진재인 $BaSO_4$를 환원분철로 대체하여 마찰재에 첨가한 경우, 발열온도, 마모 등의 마찰특성이 우수한 환원분철의 첨가량은 10%이었다. 고로슬러지나 환원분철 시편에서 고로슬러지와 환원분철의 첨가량이 증가할수록 마찰재의 전단강도와 접착강도는 감소하나 모두 마찰재로서의 적용에는 충분한 강도를 나타내었다.