The Effects of Children's and Fathers' Perceptions of the Fathering Practice on Children's Sociality

아동 및 아버지가 지각한 아버지 역할수행이 아동의 사회성에 미치는 영향

  • Song, Yo-Hyun (Dept. of Consumer and Child Studies, In-ha Univ.) ;
  • Hyun, On-Kang (Dept. of Consumer and Child Studies, In-ha Univ.)
  • 송요현 (인하대학교 소비자아동학과) ;
  • 현온강 (인하대학교 소비자아동학과)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The main purpose of this study is to examine the effects of the fathering practice on children's sociality. The subjects of this research are 569 (grade 6) students who are from 4 elementary schools, and 511 (grade 3) students who are from 4 other middle schools in Seoul and Gyeonggi province. The data was collected using two kinds of questionnaires: Canfield's (1995) Fathering Practice Scale and Urn Guy-Sung's (1999) Children's Sociality Scale. The data was analyzed by frequency, mean, standard deviation, percentage, Cronbach's alpha, t-test, one-way ANOVA, Scheffe's post hoc test, and hierarchical regression. The major results of this research are summarized as follows: First, there were differences in children's sociality according to children's and fathers' perceptions of the fathering practices. I classified 1080 students into 4 groups by mean${\pm}$1/2standard deviation of the children's and fathers' perceptions of the fathering practices. The results showed that children's sociality tends to be higher when the children's perceptions of the fathering practice are at a high level (Group 1 and Group 2), compared to when the fathers' perceptions of the fathering practice are at a high level (Group 3 and Group 4). Second, hierarchical regression was divided into two models so as to know how the effects were different from the children's and fathers' perceptions of the fathering practice on children's sociality. In the first model, only the fathers' variables were inputted and fathers' perceptions on fathering practice has significant effects on children's sociality. In the second model, both the children and fathers' variables were inputted into analysis. The fathers' perceptions of the fathering practice were not influenced, but children's perceptions of the fathering practice had great effects on children's sociality. Third, as the result of hierarchical regression with age, mid-childhood has significant effects on children's perceptions of the fathering practice on children's sociality. In addition, early adolescence is an important variable in the effects of the fathers' perceptions of the fathering practice on children's sociality. As a result the fathers' perceptions of the fathering practice are important and influential variables on children's sociality. In the result of this study fathering practice is necessary in children's development.

Keywords

References

  1. 김경희(2000). 아버지의 심리적 자세 및 양육참여도와 유아의 사회적 능력과의 관계. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 김동환(1992). 건전한 사회성 검사의 개발과 타당화를 위한 분석연구. 세종대학교 대학원 박사학위논문
  3. 김성일(2006). 아버지의 수용과 청소년의 심리적 발달: 연구 동향 분석. 교육문제연구, 24, 165-191
  4. 김숙경(1989). 외동이 형제아의 모-자녀관계 및 사회성에 관한 비교연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김희숙(1996). 두자녀 아버지의 역할수행과 심리적 경험. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김혜선(2005). 첫 아버지됨의 체험. 아동학회지, 26(5), 73-87
  7. 박미자(2001). 아버지의 양육태도와 아동의 사회성발달과의 관계. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 박소혜(1995). 초등학교 아동의 가정환경과 학교생활 적응 및 만족도의 관계. 건국대학교 대학원 석사학위논문
  9. 성귀자(1999). 아버지의 자녀양육 참여도와 유아의 사회적 능력과의 관계. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 송요현(2006). 아버지의 역할수행과 아동 및 청소년의 사회성. 인하대학교 대학원 석사학위논문
  11. 양미경(1996). 아버지의 자녀양육참여도와 부모역할만족도에 관한 연구. 대학가정학회지, 34(4), 87-101
  12. 여진경.전영주(2007). 발달단계에 따른 아버지와 아들의 의사소통. 한국가정관리학회지, 25(1), 15-27
  13. 윤서영(1998). 아버지의 역할수행과 아동의 사회적 적응과의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  14. 윤서영.정옥분(1999). 아버지의 역할수행과 아동의 사회적 적응과의 관계. 아동학회지, 20(2), 101-123
  15. 이동희(1994). 어머니의 양육행동과 아동의 사회적 능력과의 관계. 효성여자대학교 대학원 석사학위논문
  16. 이희영.최태진(2007). 아동의 사회적 유능감 발달에 있어 어머니와 아버지에 대한 애착의 역할. 초등교육연구, 20(1), 23-41
  17. 임귀성(1999). 아동이 지각하는 부모의 양육태도와 사회성간의 관계. 한남대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 장은미(1999). 자녀발달에 영향을 미치는 아버지의 역할. 고신대학교 대학원 석사학위논문
  19. 정문자(1987). 발달주기에 따른 아버지 역할. 한국아동학회 춘계학술심포지움 자료집, 107-115
  20. 정은주(1990). 아버지의 역할수행에 대한 부,모,아동의 지각. 경희대학교 대학원 석사학위논문
  21. 조선화(1998). 아버지 만족감 및 스트레스와 아버지 역할수행과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  22. 조성자.손은주(1998). 아동이 지각한 아버지의 양육행동과 아동의 사회성 발달과의 관계. 가톨릭 교육연구, 8, 39-62
  23. 차은영(1987). 아버지의 양육태도 및 아버지와 자녀간의 활동. 경희대학교 대학원 석사학위논문
  24. 최경순(1992). 아버지의 양육행동 및 참여도와 아동의 사회적 능력과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문
  25. 한선아(1996). 아버지 역할수행에 대한 아버지-어머니-유아기 자녀의 인식에 관한 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문
  26. 한영숙(2006). 아버지의 놀이참여와 유아-아버지 관계 및 유아의 사회적 능력과의 관계. 미래유아교육학회지, 13(2), 189-212
  27. 함인희(1997). 현대사회 아버지상의 재발견. 가족과 문화, 9(2), 1-24
  28. 황정해(2003). 자녀의 발달단계에 따른 남성의 부성경험 연구. 동국대학교 대학원 박사학위논문
  29. Ambrose, R. P. (1988) All-Day Kindergarten: One Model That Works. Annual Conference of the Association for Education International. Salt Lake City, UT, April 21-24
  30. Baumrind, D. (1973). The development of instrumental competence through socialization. In A. D. Pick(Ed.), Minnesota Symposia on Child Psychology(Vol. 7, pp. 3-46). Minneapolis: University of Minnesota Press
  31. Bronfenbrenner. U.(1986). Ecology of the family as a context for human development: research perspectives. Developmental Psychology, 2(6), 723-742
  32. Cabrera. N. J., Tamis-LeMonda. C. S., Bradley. R. H., Hofferth. S., & Lamb. M. E.(2000). Fatherhood in the twenty-first centry. Child Development, 71(1), 127-136 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00126
  33. Canfield, K. R. (1995). Effective fathering practices and fathering satisfaction related to father's life course. Unpublished doctoral dissertation, Kansas State University
  34. Cohn, D. A. (1990). Child-mother attachment of six-year-olds and social competence at school. Child Development, 61, 152-162 https://doi.org/10.2307/1131055
  35. Dudson, F. (1975). How to father. N.Y.: Pengin Books Co., Inc.
  36. Eggerichs, E. E., Jr. (1992). A descriptive analysis of strong evangelical fathers. Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University
  37. Erickson, E. H. (1959). Identity and the life cycle in psychology. New York: Norton Co.
  38. Harris, K. M. & Morgan, S. P. (1991). Fathers, sons, daughters : Differential paternal involvement in parenting. Journal of Marriage and the Family, 53(3), 531-544 https://doi.org/10.2307/352730
  39. Huntsinger, C. S., Jose, P. E. & Larson, S. L. (1998). Do parent practices to encourage academic competence influence the social adjustment of young European American and Chinese American children? Developmental Psychology, 34(4), 747-756 https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.4.747
  40. Lamb, M. E., Pleck, J. H. & Levin, J. L. (1985). The role of the father in child development : The effects of increased parental involvement. In B. B. Lahey & A. E. Kazdin(Eds.). Advances in clinical child psychology(Vol. 8, pp. 229-266). N.Y.: Plenum
  41. Langlois, J. H & Downs, A. C. (1980). Mothers fathers, and peers as socialization agents of sew-typed play behaviors in young children. Child Development, 51(4), 1237-1247 https://doi.org/10.2307/1129566
  42. LeMaster, E. E. (1974). Parents in Modem America, (ed.). Homewood, 111 : Dorsey
  43. Levy-Shiff, R. & Israelashvili, R. (1988). Antecedents of fathering : Some further exploration. Developmental Psychology, 24(3), 434-440 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.3.434
  44. Luster, T. & Okagaki, L. (1993). 박성연.도현심.정승원 역(1996). 부모-자녀관계 : 생태학적 접근. 서울 : 학지사
  45. Marsiglio. W., Amato. P., Randal. D. D., & Lamb. M. E.(2000). Scholarship on fatherhood in the 1990s and beyond. Journal of Marriage and the Family, 62(November), 1173-1191 https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2000.01173.x