DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Librarian's Identity in Digital Environment

디지털 환경에서 사서의 정체성에 관한 연구

  • 이경민 (숭의여자대학교 문헌정보과)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

Information Technology is making a lot of changes in the library. Especially the library computerization made the business of librarians convenient and made an impact in outsourcing and job reduction. The number of library users is decreasing because they can find information easily in the internet instead of library. But librarians are suspended in traditional business; they are not carrying out new role in changed environment. So, their identity is shaken. If a job does not have their identity, the job can not but disappears. This paper wished to find the identity of librarians in digital environment. For research the author examined literatures about new role of librarians and compared with librarian's opinions. To collect librarian's opinions, the author took e-mail survey to librarians who are working more than 20 years at libraries. Questionnaire consists of open-ended question. As a result, librarians are feeling their professional rewarding in public service. But they do not have much opportunity to service as professional. In some case librarians have opportunity to secure their expert area in reading education, information literacy and computer program teaching. This means the information education and medium education. The information education means to and necessary information. The medium education means to approach at information. The ability that can utilize information and medium is very important in lifelong learning society. Librarians can achieve the role of information and medium education. Librarians can find their identity in information and medium education which make users as intellectual person.

도서관전산화와 인터넷은 사서들의 업무를 편리하게 하였을 뿐만 아니라, 아웃소싱 및 직업감축으로 이어지게 하였으며 도서관 방문자 수를 급감시켰다. 하지만 많은 도서관의 사서들은 기존 업무에 매달려 있고 변화된 새로운 환경에 적합한 역할을 찾지 못하여 그들의 정체성이 흔들리고 있다. 직업에서 정체성을 확립하지 못하면 그 직업은 사라질 수밖에 없다. 이에 본 논문은 디지털 환경에서 사서들의 정체성이 무엇인지 파악하고자 하였다. 연구를 위하여 현재까지 사서들의 새로운 역할에 대해 논한 문헌들을 조사하였고, 문헌들이 제시한 것과 현직 사서들이 느끼는 것의 차이점을 비교하였다. 사서들의 의견을 수렴하기 위해서는 현직에 20년 이상 근무하고 있는 사서들을 대상으로 이메일 서베이 (Survey)를 하였다 질문은 개방형 질문지로 하여 가급적이면 경험이 많은 사서들로부터 다양한 의견을 수렴하고자 하였다. 연구결과 사서들은 이용자들에게 정보를 제공하는 대민서비스에서 직업적인 보람을 느끼고 있지만 환경의 변화로 전문직으로서 서비스할 기회가 많지 않은 것으로 나타났다. 하지만 정보활용교육이나 독서지도 및 각종 프로그램 지도와 같은 분야에서 전문가 영역을 확보할 수 있는 기회들이 보인다. 교육은 이용자들에게 필요한 정보를 찾을 수 있게 해주는 정보교육과 필요한 정보에 접근할 수 있게 해주는 매체교육으로 구분할 수 있다. 자기주도적인 평생학습사회에서 정보와 매체를 활용할 수 있는 것은 매우 중요한 능력이다. 사서들은 정보교육과 매체교육이라는 역할을 수행함으로써 이용자들이 훌륭한 지식인이 될 수 있도록 하는 일에서 사서들의 정체성을 확보할 수 있을 것으로 본다.

Keywords

References

  1. 김대균, 박균열. 2006. '현대인의 전문직업윤리'. 서울: 철학과현실사
  2. 김병섭. 1994. 공무원의 복지부동과 직무몰입도. '한국행정학보', 28(4): 1279-1299
  3. 김영귀. 2003. 일본 공공도서관의 민간위탁과 사서직의 위기. '한국도서관정보학회지', 34(2): 119-141
  4. 김용근. 2007. 사서커뮤니티를 통해 본 대학도서관의 과제. '한국도서관정보학회지', 38(4): 417-439
  5. 김혜경, 남태우. 2004. 한국의 사서직 윤리규정 방향 제안. '정보관리학회지', 21(4): 330-352
  6. 남태우, 김상미. 2001. '문헌정보학의 철학과 사상: 세라(J. H. Shera)의 사상을 중심으로'. 서울: 한국도서관협회
  7. 류인석. 1997. 대학도서관 사서직의 직무만족에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 31(2): 7-33
  8. 박인웅. 1997. 한국 사서직의 전문직화연구. '도서관학논집'. 25: 207-223
  9. 서혜영, 이숙현. 2002. 아버지의 직업만족도 및 가족만족도가 생활만족도에 미치는 영향. '가족과 문화'. 14(3): 27-51
  10. 안인자; 2005. 사서직 업무변화에 관한 연구. '한국비블리아학회지'. 16(1): 233-246
  11. 엄영애. 2004. 사서직의 전문적 요건과 수행업무에 관한 연구. '한국문헌정보학회지'. 38(3): 159-175
  12. 유소영. 1994. 정보교육과 학교도서관에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 26(6): 53-74
  13. 이병목, 감수. 2005. '위대한 도서관 사상기들'. 파주: 한울아카데미
  14. 이상기. 2005. 대안으로서의 멀티미디어 활용 교육. 'Foreign Languages Education'. 12(2): 285-306
  15. 이용덕. 2006. 한일 대학생의 직업의식 비교분석. '일본문화연구'. 18: 159-172
  16. 이윤복. 2002. 디지털 정보시대의 윤리적 쟁점들. '대한철학회논문집'. 84: 133-167
  17. 이윤희. 1999. 한국 대학생들의 문화적 정체성에 대한 연구. '국민윤리연구'. 42: 41-64
  18. 이은철, 김갑선. 2002. 사서직의 직업 이미지에 관한 연구. '한국문헌정보학회지'. 36(3): 25-47
  19. 이제환; 1998. 추락하는 대학의 심장 흔들리는 사서의 정체성. '도서관학논집'. 28: 505-525
  20. 이현재. 2005. 정체성(Identity) 개념분석: 자율적 주체를 위한 시론(試論). '철학연구', 71: 263-292
  21. 이호영. 김상돈, 신승배. 2005. '현대 지식정보 사회와 직업'. 서울: 시간의 물레
  22. 조찬식. 1996. 우리나라 사서직의 역사적 발전. '한국문헌정보학회지'. 30(3): 67-84
  23. 정현욱, 강혜영. 2007. 도서관 사서의 역할지향(Role Orientation) 에 관한 Q 연구. '한국도서관정보학회지'. 38(2): 13-30
  24. 조경호 2007. 공무원 직업만족도 변화분석. '서울행정학회 2007년 동계학술대회발표논문집'. 317-333
  25. 최경구, 안치민. 1992. 한국 기술인의 직업의식과 직업성. '아세아연구'. 88: 161-184
  26. 최상희. 2007. 사서직 구인광고에서 나타난 교육사서 직무와 역량분석 연구. '한국문헌정보학회지'. 41(3): 201-215
  27. 홍성욱. 2002. '네트워크 혁명 그 열림과 닫힘'. 서울: 들녁
  28. Arrigo. Paul A. 2004. The reinvention of the FDLP: A paradigm shift from product provider to service provider. Journal of Government information. 30: 684-709 https://doi.org/10.1016/j.jgi.2004.11.003
  29. Barton. Jane. 2006. Digital librarians: boundary riders on the storm. Library Review. 55(112): 85-90 https://doi.org/10.1108/00242530610649585
  30. Calhoun. Karen. 2007. Being a librarian: metadata and metadata specialists in the twenty=first century. Library Hi Tech. 25(2): 174-187 https://doi.org/10.1108/07378830710754947
  31. Cheney. Debora. 2004. Problem-Based Learning: Librarians as Collaborators and Consultants. Libraries and the Academy. 4(4): 495-508 https://doi.org/10.1353/pla.2004.0062
  32. Coatney. Sharon. 2008. Library media specialist-not a job for the faint of heart. Teacher Librarian. 35(3): 48-60
  33. Diana. L.H. 2005. Changing roles of reference librarians. Reference Services Review. 33(2): 268-282 https://doi.org/10.1108/00907320510611302
  34. Giuse. Nunzia Bettinsoli. 2007. The next challenge: where do we go from here? Journal of the Medical Library Association. 95( 1): 11-20
  35. Melchionda. Maria Grazia. 2007. Librarians in the age of the internet: their attitudes and roles. New Library World. 108(3/4): 123-140 https://doi.org/10.1108/03074800710735339
  36. Nitecki. J. Z. 1993. Metalibrarianship. [cited 2008. 4. 12]
  37. Reyes. Veronica. 2006. The Future Role of the Academic Librarians in Higher Education. Libraries and the Academy. 6(3): 301-309 https://doi.org/10.1353/pla.2006.0043
  38. Wallis. Lisa C. 2006. Information-seeking behavior of faculty in one school of public health. Journal of the Medical Library Association. 94(4): 442-446
  39. William. L. W. 1995. Differentiated Service: A New Reference Model. The Journal of Academic Librarianship. 21(2):103-110 https://doi.org/10.1016/0099-1333(95)90122-1