일부지역 중학생의 구강건강 지식 및 행동에 관한 조사연구

A Descriptive Study of Oral Health Knowledge & Behaviors in Middle School Students

  • 류정숙 (극동정보대학 치위생과) ;
  • 김정희 (극동정보대학 치위생과) ;
  • 한수진 (가천의과학대학교 치위생과) ;
  • 심상효 (한양대학교 산업의학과) ;
  • 김윤신 (한양대학교 산업의학과)
  • Yoo, Jung-Sook (Department of Dental Hygiene. Keukdong College) ;
  • Kim, Jung-Hee (Department of Dental Hygiene. Keukdong College) ;
  • Han, Su-Jin (Department. of Dental Hygiene, Gachon University of Medicine and Science) ;
  • Sim, Sang-Hyo (Department of Occupational and Environmental Medicine, Hanyang University Medical Center) ;
  • Kim, Yoon-Shin (Department of Occupational and Environmental Medicine, Hanyang University Medical Center)
  • 발행 : 2008.06.30

초록

학교구강보건은 학생의 구강건강을 합리적으로 관리하고, 구강건강에 대한 지식과 태도 및 행동을 변화시켜, 일생동안 구강건강을 적절히 관리할 수 있는 능력을 배양시키는 과정이다. 이러한 학교구강보건의 목적은 학생의 구강질환을 예방하고 초기에 치료함으로써, 구강건강을 증진 유지시켜 건전한 심신을 양성하여 교육 본래의 목표를 달성함에 있다. 이에 본 연구는 중학생의 구강건강에 대한 인식 및 행동을 파악하여 대상에 알맞은 학습 목표와 교육방법을 모색하고 효과적인 구강건강관리 방안을 위한 기초자료로 활용하고자 실시하였다. 농촌 지역인 충청북도 OO군에 소재한 중학교 학생들을 대상으로 자기기입방식의 설문조사를 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 중학생의 구강건강 지식에 대한 항목 중 치과질환의 증상에 대한 인지율에 비해 부정 교합의 원인(51.5%)과 잇몸병 예방법(15.1%) 등 치과질환의 원인과 예방법에 대한 인지율이 낮은 것으로 조사되었다. 2. 잇솔질 시기에 대한 지식과 행동을 비교하여 살펴본 결과 인식 및 행동 모두 50% 수준 또는 그 이하였으며, 특히 점심식사 후에는 46.2%가 인식, 실천은 33.0%에 불과하였다. 3. 하루 잇솔질 횟수는 하루에 두 번 하는 경우(47.5%)가 가장 많았으나, 한 번 또는 한 번도 닦지 않는다는 응답(5.8%)도 있어 소수의 학생들이지만 잇솔질 실천이 매우 저조한 것으로 조사되었다. 4. 중학생들의 간식섭취 횟수는 일일 2회 이하가 68.8%였으나, 5회 이상 섭취하는 학생도 9.8%로 조사되었으며, 남학생은 5회 이상이 15.8%로 조사되어 성별의 차이가 있었다(p<0.01). 5. 전신건강 중 치아가 차지하는 비중에 대해 30-40% 중요하다는 응답이 31.3%로 가장 많았으며, 다음으로 50-60% 중요하다 30.6%, 60%이상 중요하다 29.9%고 응답하여 학생들은 전신건강 중 구강건강이 매우 중요하다고 인지하고 있는 것으로 조사되었다. 반면, 치과내원은 이가 아플 때에만 간다 49.3%로 가장 많았으며, 이가 아팠지만 치과에는 가지 않았다 21.7%로 응답하여 치아의 중요성에 대한 인지도에 비해 치과에 내원하는 비율은 매우 낮은 것으로 분석되었다. 6. 현재 우리나라 학교구강보건사업은 초등학생을 대상으로 한 세부적인 프로그램과 국가의 지원은 있으나 청소년을 위한 구체적인 프로그램 및 지원은 미비한 상태이다. 건강에 대해 자기 스스로 관리할 수 있는 시기인 청소년 시기의 학교구강보건사업은 효과적이라고 판단되며, 이 시기에 구강보건교육을 비롯한 구체적인 구강건강증진 프로그램이 개발되어 학교구강보건사업이 중 고등학교에도 확대 실시되어야 할 것으로 검토되었다.

Objectives: This study was designed to understand the oral health knowledge & conduct of middle-school students, search for the learning objective and the educational method in line with the subjects and of utilizing as the basic data for an effective oral health-care program. Methods: The samples to achieve the purpose of this research are composed of 139 students in middle-school, OO county. Chungcheongbuk-do, the number of male students 64, and female students 75. Data were statistically analyzed by frequency analysis, $x^2$-test or Fisher's exact test by using SPSS WIN Ver. 12.0. Results: Among items on oral-health knowledge in middle-school students. the awareness ratio on a cause and preventive method for oral disease was surveyed to be lower than the awareness ratio on symptoms of oral disease. As a result of examining by comparing knowledge and behavior on the time of tooth brush. both awareness and behavior were the level of 50% or less than it. In particular, 46.2% perceived after lunch. but practice just accounted for 33.0%. The frequency of tooth brush a day was the largest in a case(47.5%) of doing twice a day. However. there was also the response (5.8%) with saying of brushing once or not brushing even once. Thus, the practice of tooth brush was surveyed to be very low even if being a minority of students. The frequency of taking a light meal was 68.8% in less than twice a day. However, even students of taking more than five times were surveyed to be 9.8%. Out of the whole-body health in over 50%-59.9%. the oral health was surveyed to be perceived to be very important. Compared to the awareness level on importance of a tooth, the ratio of visiting a dentistry was analyzed to be very low. Conclusions: The study results suggest that the school oral-health project was examined to have the necessity of being expanded and carried out even in middle-and-high schools, by which the specific oral-health promotion program including oral-health education in this period is developed.

키워드