Current Status and Outlook of the Institute-Academia Collaboration in Aerospace field

항공우주 학연협력 현황과 전망

  • 김종범 (한국항공우주연구원 정책협력부 정책개발팀)
  • Published : 2008.12.01

Abstract

Lee, Myung-bak Administration comprises the plan to foster the Universities as a world's research and development point, and to strengthen the Institute-Academia Collaboration for the knowledge based economy in the new plan of science and technology. In addition, by participating Universities into the medium-and long-term research business of government-supported institute, it is expected to strengthen the basic initiative research, revitalize the joint study conducted by the universities and government-supported institute, and to reshuffle the statutes to promote personnel exchanges between the universities and government-supported institute. Universities role as a principle of innovation in the field of Aerospace is getting its weight so that the necessity of the institute-academia collaboration is increasing. Types of the Institute-Academia Collaboration can be categorized into the Joint-Study, internships for the students in Masters and Ph. D. programs, Professor-Researcher Exchange, Joint Research Lab, and Joint Postgraduate Course, and those are the cases from the U.S., Brazil, Germany, France, Japan, and Korea. High mutual reliance on the research subject, mutual trust on the research capability, and abundant and flexible capabilities in sources are required to make a success in Institute-Academia Collaboration.

이명박 정부는 새로운 과학기술기본계획에서 지식기반경제 시대에 창의적 기초원천연구의 산실인 대학을 세계적 연구개발거점으로 육성하고, 학연 협력을 강화하는 것을 주요 내용으로 포함시키고 있다. 또한 출연(연)의 중장기 연구사업에 대학을 참여시켜 기초원천연구를 강화하고, 대학 출연(연) 공동연구 활성화를 꾀하고 대학과 출연(연) 간 인력 교류 활성화를 위한 법령을 정비하고 있다. 항공우주분야도 타 기술분야와 마찬가지로 대학의 혁신주체로서의 역할이 강조되고 있으며, 따라서 학-연 협력의 필요성이 증대하고 있다. 학연협력의 유형은 공동연구, 석박사인턴십, 교수-연구원 교류, 공동연구센터, 공동대학원 과정 등으로 나누어 볼 수 있으며, 미국, 브라질, 독일, 프랑스, 일본, 한국 등의 사례를 살펴보았다. 학연협력이 성공하기 위해서는 연구주제의 높은 상호의존도, 연구역량에 대한 상호신뢰, 풍부하고 유연한 자원능력이 요구되고 있다.

Keywords