Abstract
Until now, there are many technologies to improve studying ability using e-learning system. In most of e-learning system, learners are studying through the lecture materials and studying problems. The studying ability and intention, however, can be improved through the shared materials and discussion. In this case, learning materials are shared by the learners' discussion and shared materials through the board Internet and MSN. Such data was not classified by learners; it was not easy for the learners to search related valuable information. Therefore, it was not helping to learning. The technologies of most text mining extract summary data from the collection of document or classify into similar document from the complex document. In this paper, we implemented e-learning system for learners to improve learning abilities and especially, applied text mining technology to classify learning material for helping learners.
지금까지 이러닝 시스템을 통해서 학습 능력을 향상시키는 기술이 많이 나와 있다. 대부분의 이러닝 시스템에서 학습자들은 강의 자료와 학습문제를 통해서 학습을 한다. 그러나, 때로는 학습자간의 자료공유나 토론을 통해서 학습능력과 학습 의욕을 향상시킬 수 있다. 이 경우에 일반적으로 게시판을 통해서 학습 자료를 공유하거나 MSN과 같은 메신저를 사용하여 학습자들끼리 토론 및 자료를 공유한다. 하지만, 이와 같은 형태의 학습 공유 유형은 학습 자료가 주제별로 분류되어 있지 않기 때문에 학습자가 관련 자료를 검색하는 일이 쉽지 않다. 그 결과 학습에 크게 도움이 되지 않는다. 대부분의 텍스트 마이닝 기술은 문서데이터의 집합으로부터 요약 데이터를 추출하거나 유사한 문서의 집합을 분류하는 기술이다. 따라서, 본 논문에서 학습자가 학습능력을 향상시킬 수 있도록 이러닝 시스템에 텍스트 마이닝 기술을 적용하여 효과적으로 이러닝 자료를 분류하여 학습자에게 도움이 되는 시스템을 구현하고 평가하였다.