DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Preservice Teachers on the General Self-Efficacy and the Efficacy of Early Childhood Care and Education

예비보육교사의 일반적 자기효능감과 보육효능감에 관한 연구

  • Lee, Sae-Na (Dept. Early Childhood Education, Youngdong University)
  • 이세나 (영동대학교 유아교육과)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

The study aims to find out and examine the variables that make a difference between pre-service teachers' child care efficacy (CCE) and general self-efficacy (GSE). The subjects were 232 pre-service child care teachers going to an educational institution and a college. The results are as follows. First, the variables of "age", "teacher training facilities", "field experience in child care centers", and "experience of child care" and "paraprofessional teachers" are important variables in pre-service teachers' CCE. Second, the variables of "age", "level of education", "teacher training facilities", "field experience in child care center", and "experience of child care or paraprofessional teachers" significantly affect the pre-service teachers' GSE. Third, the "age" variable is essential in explaining pre-service teachers' GSE. The Pre-service teachers' GSE is significantly related to the pre-service teachers' CCE.

Keywords

References

  1. 김신영 (2003). 유아교육현장에서 예비 유아교사들이 인식한 교사들의 어려움. 유아교육연구, 23(2), 27-44.
  2. 김아영, 차정은 (1996). 자기효능감과 측정. 산업 및 조직 심리학회 동계학술발표대회 논문집, 51-64.
  3. 김언아 (2000). 예비 유아교사의 자아개념, 학습스타일과 자기 효능감과의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  4. 김은심, 박수미 (2003). 유치원 교사의 동작교수효능감에 따른 동작교육에 대한 태도 및 교수실제에 관한 연구. 유아교육연구, 23(2), 241-266.
  5. 김향자, 이현옥, 허은자 (2004). 유치원 교사들의 수학교수에 대한 자기효능감에 영향을 주는 변인에 관한 연구. 유아교육연구, 24(4), 199-216.
  6. 남미경 (2006). 예비보육교사의 교사역할인식 및 교사효능감에 미치는 보육실습기관 관련 변인의 영향. 열린유아교육연구, 11(6), 177-198.
  7. 박선해, 고영인 (1998). 예비 보육교사와 현직 보육교사의 교육신념에 관한 연구. 영유아보육연구, 4(1), 21-44.
  8. 박은혜, 이은화 (1998). 반성적 사고신장을 위한 교육실습지도. 교과교육학 연구, 2(1), 187-204.
  9. 배소연 (1993). 유아교사교육에 있어 교육실습이 예비교사들에게 미치는 영향. 경원대학교 논문집, 11, 603-631.
  10. 신은수 (2000). 놀이에 대한 교사 효능감이 교사와 유아의 상호작용과 유아놀이 발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 20(1), 27-42.
  11. 안진경 (2006). 포트폴리오 평가를 적용한 유아수학 교사교육 프로그램이 예비유아교사의 수학교수효능감 및 포트폴리오에 대한 인식에 미치는 영향. 유아교육연구, 26(5), 173-190.
  12. 윤기옥, 정문성, 최유현, 고경석 (2002). 교육대학교 교육실습 프로그램의 운영 및 발전방안의 탐색: 반성적 교사교육의 관점. 인천교육대학교 교육논총, 19, 347-369.
  13. 윤정일 (2002). 교육의 질적 향상을 위한 교사양성체제의 발전방향. 한국교원교육연구, 19(1), 5-24.
  14. 이경옥 (2002). 현직 유아교사와 예비 유아교사의 교사신념에 관한 연구: 목표지향성, 교사효능감 및 발달에 적합한 실제에 대한 교사신념을 중심으로. 사회과학연구, 8, 195-212.
  15. 이기영 (2007). 교사의 보육신념, 보육효능감, 직무스트레스 및 영아 기질과 교사-영아 상호작용과의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  16. 이분려 (1998). 유치원 조직풍토와 직무만족 및 교사효능감의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  17. 이세나, 이영석 (2005). 보육교사의 효능감에 관한 연구. 아동학회지, 26(6), 45-58.
  18. 이은화, 배소연, 조부경 (1995). 유아교사론. 서울: 양서원.
  19. 이혜주 (2002). 유치원 현장 실무 교육이 예비 교사들의 교사 효능감과 자기개념에 미치는 영향. 아동교육, 11(1), 17-31.
  20. 이혜주, 전명남 (1998). 교직경력이 유치원 교사의 효능감에 미치는 효과. 아동교육, 7(1), 16-26.
  21. 전인옥 (1996). 교사의 교육신념과 자아효능감이 유아의 자아효능감에 미치는 영향. 방송통신대학교 논문집, 22, 493-528.
  22. 정진선 (2000). 자기효능감과 진로결정과의 관계. 진로교육연구, 11, 195-216.
  23. 정혜영 (2004). 예비교사의 교육실습에 대한 기대와 평가, 교육실습을 통한 인식변화에 관한 연구. 한국교원교육연구, 21(2), 209-230
  24. 조부경, 서소영 (2001). 유치원 교사의 과학교수효능감에 따른 과학교수 실제 및 유아의 과학행동. 유아교육연구, 21(2), 5-27.
  25. 조부경, 서소영 (2002). 프로젝트 활동을 통한 예비 유아교사의 과학 및 과학교육에 대한 관점 변화. 한국교사교육, 19(1), 137-155.
  26. 최성상 (2005). 인천지역 유아교사의 직무만족과 관련 변인에 대한 연구. 경기대학교 교육대학원 석사학위논문.
  27. 한국보건사회연구원 (1998). 보육시설확충 3개년 계획평가에 관한 연구. 과천: 보건복지부.
  28. 한석실, 임명희 (2003). 유치원 교사의 교사효능감 확인 연구. 미래유아교육학회지, 10(1), 207-240.
  29. 현정환 (2003). 보육실습이 예비보육교사의 보육효능감에 미치는 영향. 아동학회지, 24(6), 117-131.
  30. 황윤세, 장영숙, 최미숙 (2004). 교육실습경험 및 실습기관의 조직풍토가 예비 유아 교사의 자아개념, 역할수행 및 교수효능감에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 38, 195-218.
  31. Amor, D, Conroy-Osequera, P, Cox, M, King, N, McDonnell, L, Pascal, A, Pauley, E, Zellman, G (1976). Analysis of the school preferred reading programs in selected Los Angeles minority schools. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
  32. Ashton, PT (1984). Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35(5), 28-32. https://doi.org/10.1177/002248718403500507
  33. Bandura, A (1977). A self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral changes. Psychological Review, 84, 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  34. Brophy, JE, Evertson, C (1977). Teacher behaviors and student learning in second and third grades. In Borich, G. D. (Ed.), The appraised of teaching: concepts and process. MA: Addison-Wesley.
  35. Carter, K, Richardson, V (1989). A curriculum for an initial-year-of teaching program. The Elementary School Journal, 89(4), 405-419.
  36. Czerniak, C, Chiarelott, L (1990). Teacher education for effective science instruction-A social cognitive perspective. Journal of Teacher Education, 41(1), 49-58. https://doi.org/10.1177/002248719004100107
  37. Denham, CH, Michael, JJ (1981). Teacher sense of efficacy: A definition of the construct and a model for future research. Educational Research Quarterly, 6(1), 39-63.
  38. Enochs, LG, Scharmann, LC, Rigg, IM (1995). The relationship of pupil control to preservice elementary science teacher self-efficacy and outcome expectancy. Science Education, 79(1), 63-75. https://doi.org/10.1002/sce.3730790105
  39. Gibson, S, Brown, R (1982). Teacher's sense of efficacy: Change due to experience. Paper presented at the annual meeting of the California Educational Research Association, Sacramento.
  40. Gibson, S, Dembo, M (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  41. Gibson, S, Dembo, M (1985). Teacher's sense of efficacy: An important factor in school improvement. The Elementary School Journal, 86(2), 173-184. https://doi.org/10.1086/461441
  42. Gorrell, J, Hwang, YS (1995). A study of efficacy among preservice teachers in Korea. Journal of Research and Development in Education, 28(2), 101-105.
  43. Guskey, TR (1988). Teacher efficacy, self concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 4(1), 63-69. https://doi.org/10.1016/0742-051X(88)90025-X
  44. Guskey, TR, Passaro, PD (1994). Teacher Efficacy: A study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31(3), 627-643. https://doi.org/10.3102/00028312031003627
  45. McCullough, LL, Mintz, SL (1992). Concerns of pre-service students in the USA about the practice of teaching. Journal of Education for Teaching, 18(1), 59-67. https://doi.org/10.1080/0260747920180106
  46. Pajares, F (1992). Teacher's beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  47. Ramey-Gassert, LK (1993). A qualitative analysis of that influence personal science teaching efficacy and outcome expectance beliefs in elementary teachers(teachers beliefs). Unpublished doctoral dissertation, Kansas State University, Mangattan.
  48. Ramsey-Gassert, L, Shroyer, MG (1992). Enhancing science teaching self-efficacy in preservice elementary teacher. Journal of Elementary Science Education, 4(1), 26-34. https://doi.org/10.1007/BF03173752
  49. Shapiro, PP, & Sheeban, AT (1986). The supervision of student teacher. Journal of Teaching Education, 37, 35-39.
  50. Shere, M, Maddux, E, Mercandante, B, Prentice-Dunn, S, Jacobs, B (1982). The self-efficacy sale: Constitution and validation. Psychological Reports, 51, 663-671. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
  51. Smith, JP (1996). Efficacy and teaching mathematics by telling: A challenge for form. Journal for Research in Mathematics Education, 27, 387-402. https://doi.org/10.2307/749874
  52. Solberg, VS, Good, GE, Fischer, AR, Brown, SD, Nord, D (1995). Career decision-making and career search activities; Relative effect of career search self-efficacy and human agency. Journal of Counseling Psychology, 42(4), 448-455. https://doi.org/10.1037/0022-0167.42.4.448
  53. Trentham, L, Silvern, S, Brogdon, R (1985). Teacher efficacy and teacher competency ratings. Psychology in the school, 22, 343-352. https://doi.org/10.1002/1520-6807(198507)22:3<343::AID-PITS2310220317>3.0.CO;2-0
  54. Watters, JJ, Ginns, IS, Neumann, P, Schweitzer, R (1994). Enhancing preservice teacher education students' sense of science teaching self efficacy. Paper presented at the Annual Meeting of the Australian Teacher Education Association, Brisbane, Queensland, Australia.(ERIC Document Reproduction Service No 375 141.)
  55. Zeichner, KM, Liston, D (1987). Teaching student teachers to reflect. Harvard Education Review, 57, 23-48.