Design and Implementation of ICT Ethics Behaviour Test System

정보통신윤리태도검사 시스템 설계 및 개발

  • 백현기 (전주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 하태현 (우석대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2008.03.31

Abstract

It is difficult to prevent and solve the contrary function of informationized society by a coercive or physical way. It is believed that a systematic education, teachers, experts, parents and students of schools are to be united as one to put every effort on preventing the contrary function of informationized society. In this study, ICT ethics behaviour test system has been designed and implemented with the aim of setting up an appropriate sense of values and cultivating ICT ethics index of juveniles. ICT ethics behaviour test system developed is to meet the contrary function of informationized society actively so the system should prevent the negative phenomenon derived from it. And it is expected to help the system build up the ability of keeping and developing the primary function of informationized society.

정보화 역기능의 예방과 치료는 강압적이거나 물리적인 방법으로 치료하기란 어렵다. 학교에서의 체계적인 교육, 교사, 전문가, 학부모, 학생이 하나 되어 역기능 방지를 위한 부단한 노력이 필요하다고 생각된다. 본 연구에서는 청소년의 올바른 가치관을 확립하고 정보통신윤리지수 함양을 목적으로 정보통신윤리 태도 검사 시스템을 설계하고 개발하였다. 개발된 정보통신윤리태도 검사 시스템은 정보화 역기능에 능동적으로 대처하여 파생되는 부정적인 현상들을 예방하고, 정보사회의 순기능을 유지 발전시킬 수 있는 능력을 길러주는 데 도움을 줄 것으로 기대된다.

Keywords