A Tunnel Mock-up Test and Numerical Analysis on Steel Fiber Reinforced Shotcrete

강섬유 보강 숏크리트의 터널모형실험 및 수치해석적 검증

  • 유광호 (수원대학교 토목공학과) ;
  • 정지성 (수원대학교 토목공학과) ;
  • 박연준 (수원대학교 토목공학과)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

In this study, the failure and deformation characteristics of steel fiber reinforced shotcrete (SFRS) which is a primary tunnel support was investigated to find out ground-support mutual behavior. To this end, a mock-up of a tunnel was made and experimented with the conditions of lateral earth pressure coefficient 0.5 and 1.0. During the tests, 11 hydraulic cylinders were used for loading. for better simulation of the lateral earth pressure effect, these cylinders were controlled separately by two groups; crown and side wall. Meanwhile, the deformation of shotcrete was measured by 11 LVDTs. Backfill material was also used fur better load transfer from hydraulic cylinders to shotcrete. For the validation of the mock-up test results, 3D numerical analysis is carried out. To do numerical analysis under the same condition as a mock-up test, the load history curve which was obtained during the test was tried to be simulated using an individual FISH routine in the numerical analysis.

본 논문은 터널의 지반과 지보재의 상호 거동을 규명하기 위해 터널의 1차 지보재인 강섬유 보강 숏크리트의 파괴 및 변형특성을 살펴보았다. 이를 위해 실제와 유사한 크기의 터널모형을 제작하여 실험하였다. 실험은 측압계수를 0.5와 1.0으로 설정하여 수행하였으며 11개의 유압실린더를 사용하여 하중을 재하하였다. 11개의 유압실린더는 측압을 효과적으로 모사하기 위해 천단부와 측벽부 두 그룹으로 나누어 조절하였다. 한편 숏크리트의 변형은 11개의 LVDT를 사용하여 측정하였다. 또한 각 실린더에서 가해지는 하중이 숏크리트에 분산되어 잘 전달되도록 뒤채움재를 사용하였다. 모형실험의 검증을 위해 3차원 수치해석을 실시하였다. 3차원 수치해석은 터널모형실험과 가능하면 같은 조건으로 해석하기 위하여 모형실험의 로드셀에서 얻어진 하중이력곡선이 수치해석 시에도 가능하면 동일하게 재현되도록 FISH routine을 별도로 작성하여 수행되었다.

Keywords

References

  1. 김종우, 이희근, 1994, "심부갱도내 철재지보의 변형거동과 지보하중결정에 관한 연구", 한국자원공학회지, Vol. 31, pp. 60-69
  2. 김종우, 1998, "가축성 강재 지보의 강도특성에 관한 연구", 한국암반공학회 논문집, Vol. 8, pp. 261-274
  3. 유광호, 박연준, 홍근영, 이현구, 김재권, 2005, "지보재 파괴를 고려한 터널 안전율의 수치해석적 산정 연구", 한국터널공학회 논문집, Vol. 7, No. 1, pp. 37-49
  4. 유광호, 박연준, 이민호, 2006, "모형실험 및 수치해석에 의한 터널의 정량적 안정성 평가기술 연구", 2006년 한국지반공학회 가을학술발표회 대구 경북대학교, pp. 2150 -2159
  5. 유광호, 이민호, 박연준, 2007, "숏크리트 거동에 대한 갱도모형실험과 수치해석의 비교", 한국암반공학회 춘계학술발표회, 서울대 호암 컨벤션 센터, pp. 112-121
  6. 이대혁, 김영근, 이희근, 1998, "모형실험에 의한 터널 복공의 역학적 거동 및 균열 특성에 관한 연구", 한국암반공학회 논문집, Vol. 8, pp. 53-66
  7. 이대혁, 김재순, 이희근, 김성운, 1998, "수치해석에 의한 터널 복공의 역학적 거동 및 균열 특성에 관한 연구", 한국암반공학회 논문집, Vol. 8, pp. 146-156
  8. 한국도로공사 도로연구소, 2001, 강섬유보강 숏크리트의 성능 향상 및 품질기준 정립(II), 2001년도 연구보고서, pp. 199
  9. Itasca Consulting Group, Inc., 2006, FLAC-3D, Fast Lagrangian Analysis of Continua, Version 3.10, Itasca Consulting Group, Minneapolis, Minnesota, USA
  10. Mashimo, H., N. Isago, and T. Kitani, 2004, "Numerical approach for design of tunnel concrete lining considering effect of fiber reinforcements, Tunneling and Underground Space Technology", Vol. 19 No. 4-5, pp. 454 -455 https://doi.org/10.1016/j.tust.2004.02.063
  11. Jukes, S.G., F.P. Hassani and B.N. Whittaker, 1983, "Characteristics of steel arch support systems for mine roadways, part 1. Modeling theory, Instrumentation and preliminary result", Mining Science and Technology, Vol. 1, Issue 1, pp. 43-58 https://doi.org/10.1016/S0167-9031(83)90122-6
  12. Salder, G.W., 1984, "Testing of roadway support equipment", The Mining Engineer, Vol. 144, pp. 237-245