A Study on the Local Regression Rate of Solid Fuel in Hybrid Rocket

하이브리드 로켓에서의 고체연료의 국부 후퇴율에 관한 연구

  • 김수종 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 이정표 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 김기훈 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 조정태 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 김학철 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 우경진 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 문희장 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 성홍계 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 김진곤 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

In generally, the regression rate was expressed with average value and oxidizer mass flux in hybrid propulsion system. This can not represent the local value of regression rate along with oxidizer flow direction. In this study, experimental studies were performed with Separation method and Cutting method for measure local regression rate. In axial injection, the local regression rate decreases rapidly with axial location near entrance and increases with axial direction from the leading edge and the empirical formula for local regression rate with function of oxidizer mass flux and location was derived. Swirl injection regression rate has higher value at the leading edge of the fuel and comparatively uniform regression rate at the downstream. Overall regression rate of swirl injection is higher increased about 54 % than regression rate of axial injection.

Keywords