A Study on the International Transfer of Retail Know-how: A Case of 7-Eleven

소매 노하우의 국제이전에 관한 연구 : 7-Eleven 사례를 중심으로

  • Kim, Hyun-Chul (Graduate School of International Studies, Seoul National University)
  • 김현철 (서울대학교 국제대학원)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

This study investigated the international transfer of retail know-how via the prism of Learning Organizational Theory. As a case, 7-Eleven, a worldwide chain of convenience stores was examined. Its international transfer of retail know-how occurred when 7-Eleven, originally founded by Southland Corporation in Dallas, Texas, was introduced in Japan in 1973 in the form of 7-Eleven Japan. Our analysis shows that both strategic core learning and adaptive learning played a significant role during the international transfer of retail know-how. Our findings reveal the evidence of the following elements of strategic core learning such as the convenience store concept, the three principles of store management, the minimum profit guarantee system, and the margin-based royalty system. On the other hand, the retailing mix such as store type, store location, store size, and merchandising acted as the acting agents of adaptive learning. The hypothesis verification methods acted as the main methods for adaptive learning. Through the persistent adaptive learning, inimitable innovations could be brought forth. However, the elements of strategic core learning should provide the direction for the adaptive learning.

본 논문에서는 학습조직이론을 바탕으로 소매 노하우의 국제이전을 사례연구를 통하여 검토하였다. 연구의 대상으로서는 세계적인 편의점 체인인 7-Eleven을 선정하여 그 노하우가 어떻게 일본에 성공적으로 이전되었는지를 정성적으로 분석하였다. 분석결과 편의점 노하우의 국제이전에 있어서는 본질학습과 적응학습이 대단히 중요한 역할을 하였다. 본질학습의 내용으로는 편의점의 기본컨셉트와 점포운영 기본3원칙, 최저이익보증제도, 이익배분방식이 있었으며 적응학습의 내용으로는 출점방식과 점포규모, 점포입지, 상품구성 등과 같은 소매믹스가 있었다. 또한 적응학습에는 가설검증방식이라는 학습방법론이 사용되었으며 이 방식을 계속적으로 적용한 결과 경쟁기업이 모방하기 힘든 혁신을 이룩하였다. 다만 본질학습에서 학습한 내용이 적응학습에 원칙과 방향을 제시해 주었다. 이처럼 본질학습과 적응학습이 서로 맞물려 잘 이루어져야 소매 노하우의 국제이전은 성공할 수 있는 것이다.

Keywords