The Construction Principle and the Content Selection of the Regional Learning in the Secondary School

중등학교 지역학습의 구성원리와 내용 선정

  • Lee, Hee-Yul (Geography Education, Division of Social Studies Education, Pusan National University)
  • 이희열 (부산대학교 사범대학 사회교육학부 지리교육)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

For all the region is the basic unit of geographical learning and the grounds of human activities, regional learning can't possible be carried out at the class. Because there are very few regional learning materials that are applicable to class and can be expanded to geographical basic concept. This paper aims to regulate the construction principles of regional learning and select the contents of regional learning. Firstly, the six basic concepts of geographical education be made a selection of the construction principles of regional learning: human-environment, location, region, interaction, change, scale. And then, I suggest the upper five subject that be based on the results of systematical geography. Those are the necessity and method of regional apprehension, the physical environment and the regional human-life, the resource and industrial activities. the regional life-space's formation and change, and the changing world and region. And I propose the subdivided the mid and the lower subject that be reflected the learner's need and the social demand, and could be experienced the results of geography and the everyday life. For the best regional learning, these subjects can be combined one or more in various scale.

지리학습의 기본단위인 지역에 대한 학습이 교육현장에서 충실히 이루어지지 못하고 있음은 실제 수업에 적용 가능하면서도 지리적 기본개념까지 발전할 수 있도록 개발된 지역학습 자료가 부족하기 때문이다. 이에 본 연구는 지역학습을 위한 자료개발의 선행단계로서 지역학습의 구성원리를 제시하고, 그에 따라 지역학습의 내용을 선정하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저 지리교육의 기본개념, 즉 인간-환경, 입지, 지역, 상호작용, 변화, 스케일에 의거하여 지역학습의 구성원리를 제시하였다. 다음으로 지역학습의 내용을 선정하기 위하여 지리학의 연구성과를 바탕으로 지역이해의 필요성과 방법, 자연환경과 주민생활, 자원과 산업활동. 생활공간의 형성과 변화, 변화하는 세계와 지역 등 5개 대주제를 선정한 후, 대주제별로 학습자의 필요와 사회적 요구를 반영하고 지리학의 연구성과와 학습자의 일상생활을 결합할 수 있도록 하는 중주제와 소주제를 세분하여 제시하였다. 이들 주제들은 지역의 특성에 따라 적절한 최상의 지역학습이 되도록 교수자 또는 학습자가 주제 계층의 한 부분 또는 일부분들을 결합하여 적용할 수 있다.

Keywords