A Study on the Priority Analysis of Information Systems Audit Evaluation Factors between Stakeholders

정보시스템 감리 서비스 평가항목에 대한 이해당사자간 우선순위 분석에 관한 연구

  • Kyung, Tae-Won (Dept. of Industrial Engineering, Kyunghee University) ;
  • Kim, Sang-Kuk (College of Advanced Technology, Kyunghee University)
  • 경태원 (경희대학교 일반대학원 산업공학과) ;
  • 김상국 (경희대학교 테크노공학대학)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

Traditionally, information systems audit has been carried out by the auditors. So the main focuses of audit are managerial point of view, such as finding errors or missing functions. The final purpose of audit, however, is to help the organization to make better decision through better information services. So we felt that managerial point of audit should be extended to include the factors that increase the competitiveness of organization. To accomplish this goal, new factors that reflect the ideas of three groups, users, developers in addition to auditors. First, by adopting the ideas from service quality evaluation area, we develop six items and 24 indexes for information systems audit. Second, we separate the audit related parties into three groups, users, developers and auditors. The main reason is that major concerns of three groups to the system will be different considerably. Third, we quantified the weights of each group to each 6 items and 24 indexes using Analytic Hierarchy Process. Fourth, the resulting weights of each item are found to be different by the group, and possible reasons are analyzed.

지금까지 정보시스템 감리는 감리수행자 관점에서 이루어져왔다. 그리고 감리의 주된 초점은 에러나 잘못된 기능을 찾기 위한 관리적이고 통제적인 입장에 맞춰져 있었다. 그러나 감리의 최종 목적은 보다 나은 정보 서비스를 통해 조직을 장기적으로 강하게 만들기 위한 의사결정을 내리는데 도움을 주기 위함이다. 따라서 본 연구에서는 조직의 경쟁력을 높이기 위해 도움이 되도록 감리의 기존 개념을 확장하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해, 정보시스템 감리에도 '서비스' 개념을 적용하였다. 첫째, 정보시스템 감리를 위해 서비스 개념이 반영된 6개 항목 24개 지표를 도출하였다. 둘째, 감리 관련자들을 세 그룹으로 분리하였다. 세 그룹으로 나눈 이유는 각 그룹별로 서로 다른 차이점 이 있기 때문이다. 셋째, AHP기법을 이용하여 6개 항목 24개 지표들에 대해 각 그룹별 가중치를 정량화 하였다. 이러한 결과는 각 그룹별로 항목들의 중요도를 어떻게 생각하는지 분명히 보여주었다.

Keywords

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