Acknowledgement
Supported by : 숭실대학교
Korean district heating companies levy comprehensive construction fee on consumers in the beginning of construction period and the consumers' burden is much higher than those in any other network industries in Korea. It has also many problems such as inappropriate fee calculation method, cross subsidization, property right dispute, etc.. I show that the cut of construction fee by 30% and at the same time, the upward adjustment of tariff rates by 4~6% for 20 years on average will maintain current profitability based on the standard model simulation, I also suggest that fixed charge part of double tariff should be increased to 25% of total tariff and the cut of construction fee should be levied on fixed charge, directly to improve efficiency.
지역난방사업자는 현재 열 생산시설과 공급시설에 양자에 대해 공사비부담금을 포괄적으로 징수하고 있어 다른 장치산업에 비해 지나치게 소비자 부담이 큰 편이며, 법적 근거와 실제 산정방식 간의 괴리, 편익대가 산정의 부적절성, 교차보조, 소유권문제 등 다양한 문제점을 안고 있다. 따라서 요금의 가격기능을 회복하고, 공사비부담금의 문제점을 해소하기 위해 공사비부담금을 감소시키고 이를 열요금 중 기본요금을 통해 징수하는 방안에 대해 검토한 바 공사비부담금을 다른 장치산업의 시설분담금 수준까지 현행대비 30% 감소시킬 경우, 전체열요금은 열원에 따라 20년간 평균 4~6% 증가하게 된다. 또한 현행 열요금의 10%에 해당하는 기본요금 비중을 고정비와 투자보수 회수 수준인 25%까지 증가시키고 기본요금으로 공사비부담금 감소분을 회수하는 방안을 함께 제시한다.
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