References
- 권혁순, 최은규, 노태희 (2004). 화학 교육에서 사용되는 비유에 대한 학생들의 이해도 및 비유 사용의 제한점. 한국과학교육학회지, 24(2), 287-297
- 김경순, 신은주, 변순화, 노태희 (2006). 비유를 사용한 화학 개념 학습에서 유발되는 학생들의 대응 오류 분석. 한국과학교육학회지, 26(4), 486-493
- 김선용 (2005). 반응 속도에 대한 고등학교 학생들의 오개념 연구. 한국외국어대학교 석사학위논문
- 김영민 (2001). 비유론과 과학 교육. 서울: 원미사
- 김영민, 박희숙 (2000). 중학교 과학 교과서의 물리 개념 설명에 사용된 비유에 대한 학생들의 이해도 조사. 한국과학교육학회지, 20(3), 411-420
- 김찬종, 서만석, 김희백, 심재호, 현종호, 한인옥, 권성기, 박성식 (2007). 고등학교 과학. 서울: (주)도서출판 디딤돌
- 백남권, 서승조, 조태호, 김성규, 박강은, 이경화 (2002). 제6차와 제7차 초등학교 3, 4학년 과학 교과서의 내용과 삽화의 비교분석. 초등과학교육, 21(1), 61-70
- 손영옥, 박윤배 (2002). 과학 교과서에 대한 중학교 교사와 학생들의 인식. 한국과학교육학회지, 22(4), 740-749
- 차정호, 변순화, 노태희 (2004). 제7차 중등 과학 교과서의 화학 영역에 사용된 비유 분석. 대한화학회지, 48(6), 629-637
- Blake, A. (2004). Helping young children to see what is relevant and why: Supporting cognitive change in earth science using analogy. International Journal of Science Education, 26(15), 1855-1873 https://doi.org/10.1080/0950069042000266173
- Donnelly, C. M., & McDaniel, M. A. (1993). Use of analogy in learning scientific concepts. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 19(4), 975-987 https://doi.org/10.1037/0278-7393.19.4.975
- Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, 75(6). 649-672 https://doi.org/10.1002/sce.3730750606
- Else, M. J., Clement, J., & Ramirez, M. A. (2003). Should different types of analogies be treated differently in instruction? Observations from a middle-school life science curriculum. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Philadelphia, PA
- Harrison, A. G. (2001). How to teachers and textbook writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31(3), 401-435 https://doi.org/10.1023/A:1013120312331
- Huann-shyang, L., Bih-ruh, S., & Frances, L. (1996). The effectiveness of teaching science with pictorial analogies. Research in Science Education, 26(4), 495-511 https://doi.org/10.1007/BF02357457
- Mani, R. K. (1993). A comparative study of three modes of presenting analogies in chemistry (presentation mode). Dissertation Abstracts International, 54(8), 2974A. (University Microfilms No. AAC94-02370)
- Nashon, S. M. (2004). The nature of analogical explanations: High school physics teachers use in Kenya. Research in Science Education, 34(4), 475-502 https://doi.org/10.1007/s11165-004-3229-4
- Sparks, P. R. (1996). Improving problem solving with illustrations and analogies: Novice mental models of the internet (verbal analogies). Dissertation Abstracts International, 57(07), 2861A. (University Microfilms No. AAG96-36753)
- Taber, K. S. (2001). When the analogy breaks down: Modelling the atom on the solar system. Physics Education, 36(3), 222-226 https://doi.org/10.1088/0031-9120/36/3/308
- Thiele, R. B., & Treagust, D. F. (1991). Using analogies in secondary chemistry teaching. Perth, Western Australia: Science and Mathematics Education Centre, Curtin University of Technology. ERIC Document Reproduction Service No. ED 356137
- Thiele, R. B., & Treagust, D. F. (1994). An interpretive examination of high school chemistry teachers' analogical explanations. Journal of Research in Science Teaching, 31(3), 227-242 https://doi.org/10.1002/tea.3660310304
- Zook, K. B., & Di Vesta, F. J. (1991). Instructional analogies and conceptual misrepresentations. Journal of Educational Psychology, 83(2), 246-252 https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.2.246