참고문헌
- 권재술, 최병순, 김찬종(1998). 국가수준의 과학 지식 평가 체제 개발. 한국과학교육학회지, 18(4), 601-615
- 김병목, 오세홍 외(2003). 주요 선진국의 과학기술 지표 체계 비교분석 연구. 한국과학기술기획평가원
- 김영식(2002). 과학문화에 대한 다각적 고찰. 한국과학사학회지, 24(2), 238-250
- 김영식, 정원(2003). 한국의 과학문화 - 그 현재와 미래. 생각의 나무
- 김영인(2005). 청소년의 부안 핵폐기장 갈등 참여와 시민의식형성의 관련성 고찰. 청소년학연구, 12(1), 151-182
- 김학수, 이정훈, 홍혜현(2002). 새로운 측정모델을 이용한 과학기술 국민이해 조사연구 -문제 및 이슈와 연관짓기를 중심으로-. 기술혁신연구, 제10권, 124-147
- 박정(2006). 우리나라 여학생과 남학생의 OECD/PISA 과학적 소양 평가 문항에서의 차별기능 분석. 한국과학교육학회지, 26(3), 440-449
- 박정, 정은영, 김영희, 한경혜, 이서영(2004). 수학 과학 성취도 추이변화 국제비교 연구-TIMSS 2003 결과보고서-. 연구보고, RRE 2004-3-2
- 박희주(2003). 새로운 과학문화: 과학기술과 사회의 관계 맺기. 한국의 과학문화-그 현재와 미래. 생각의 나무. 203-220
- 성태제(1991). 문항반응이론 입문. 서울: 양서원
- 소원주, 김범기, 우종옥(1998). 중등학교 학생들의 과학의 본성 개념을 측정하기 위한 도구 개발. 한국과학교육학회지, 18(2), 127-136
- 송성수(2003). 과학기술문화 하부구조에 관한 통계 지표 분석. 과학기술정책, 제143권
- 송성수, 김범성, 최진아(2004). 과학기술문화활동의 진화와 특징에 관한 국제비교: 시스템 접근. 과학기술정책연구원
- 송진웅, 오원근, 조숙경, 구수정(2002). 청소년 학교 밖 과학 활동 지원 시설에 대한 실태조사 및 DB 구축. 과학문화재단. 제 2002-30호
- 송진웅, 최재혁, 김희경, 정민경(2006). 국민의 과학 기술 이해도 측정을 위한 과학문화지표 개발. 과학문화연구센터. 정책연구 보고서
- 이경훈, 우종옥(1996). 과학 관련 태도의 타당한 측정을 위한 연구 II-"과학에 대한 태도"의 감정적 요소측정을 위한 척도 개발-. 한국과학교육학회지, 16(2), 190-199
- 이미경, 김경희, 박선화, 조지민, 시기자, 최성연(2005). 2005년도 학업성취도 국제 비교 연구(PISA/TIMSS). 한국교육과정평가원 연구보고, RRE 2005-2-1
- 이미경, 손원숙, 노언경(2007a). OECD/PISA 평가틀 및 공개 문항 분석-PISA 2000, PISA 2003, PISA 2006 공 개문항-. 한국교육과정평가원 연구자료, ORM 2007-25
- 이미경, 손원숙, 노언경(2007b). PISA 2006 결과 분석 연구-과학적 소양, 읽기 소양, 수학적 소양 수준 및 배경 변인 분석-. 한국교육과정평가원 연구보고, RRE 2007-1
- 이미경, 홍미영, 정은영(2006). TIMSS-R 과학성취도에서의 성 차이. 한국과학교육학회지, 26(4), 492-501
- 이영희(1997). 과학기술 대중화의 새로운 모델. 한국정책학회보, 6(1), 204-229
- 임경순(2002). 과학기술 발전과 과학문화. 자연과학, 13, 105-110
- 정광수, 이문규, 박준호(2003). 과학문화의 개념과 의의. 한국의 과학문화-그 현재와 미래. 생각의 나무. 92-105
- 조숙경(2003). 과학문화의 의미와 과제. 과학기술정책지, 143, 27-36
- 조숙경(2007). 과학커뮤니케이션: 과학문화의 실행. 한국과학기술학연구, 7(1), 151-175
- 채서일(2003). 사회과학조사방법론(3판). 학현사
- 한국과학문화재단(2002). 과학기술 분야 국민이해도 조사 보고서 2002. 한국과학문화재단
- 한국과학문화재단(2004). 과학기술 분야 국민이해도 조사 보고서 2004. 한국과학문화재단
- 한국과학문화재단(2006). 과학기술 분야 국민이해도 조사 보고서 2006. 한국과학문화재단
- Bauer, M. W., Petkova, K. & Boyadjieva, P.(2000). Public knowledge of and attitudes to science: alternative measures that may end the "science war". Science, Technology, & Human Values, 25(1), 30-51 https://doi.org/10.1177/016224390002500102
- Brossard, D. & Shanahan, J.(2006). Do they know what they read?. Science Communication, 28, 47-63 https://doi.org/10.1177/1075547006291345
- Burns, T. W., O'Connor, D. J. & Stocklmayer, S. M.(2003). Science communication: a contemporary definition. Public Understanding of Science, 12, 183-202 https://doi.org/10.1177/09636625030122004
- DeBoer, G. E. (2000). Scientific Literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 582-601 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200008)37:6<582::AID-TEA5>3.0.CO;2-L
- European Commission(1993). European, Science and Technology-Public Understanding and Attitudes
- European Commission(2001). European, Science and Technology
- European Commission(2005a). Europeans, Science and Technology
- European Commission(2005b). Social Values, Science and Technology
- Gardener, P. L.(1975). Attitudes to science. Studies in Science Education, 2, 1-41 https://doi.org/10.1080/03057267508559818
- Godin, B. & Gingras, Y.(2000). What is scientific and technological culture and how is it measured? A multidimensional model. Public Understanding of Science, 9, 43-58 https://doi.org/10.1088/0963-6625/9/1/303
- Hagenduk, R. P.(2004). The public understanding of science and public participation in regulated worlds. Minerva, 42, 41-59 https://doi.org/10.1023/B:MINE.0000017699.19747.f0
- Harlow, A. & Jones, A.(2004). Why students answer TIMSS science test items the way they do. Research in Science Education, 34, 221-238 https://doi.org/10.1023/B:RISE.0000033761.79449.56
- Jegede(1997). School science and the development of scientific culture: a review of contemporary science education in Africa. International Journal of Science Education, 19(1), 1-20 https://doi.org/10.1080/0950069970190101
- Jenkins, E. W. & Pell, R. G.(2006). The relevance of science education project(ROSE) in England: a summary of findings. Centre for studies in science and mathematics Education, University of Leeds
- Koski, C. A.(2005). The Human Genome Project: an examination of its challenge to the technological imperative. New Genetics and Society, 24(3), 267-281 https://doi.org/10.1080/14636770500349791
- Langksch, R. C. & Sprargo, P. E.(1996). Construction of a paper-and-pencil Test of Basic Scientific Literacy based on selected literacy goals recommended by the Americal Association for the Advancement of Science. Public Understanding of Science, 5, 331-359 https://doi.org/10.1088/0963-6625/5/4/003
- Langksch, R. C.(2000). Science literacy: A conceptual overview. Science Education, 84(1), 71-94 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<71::AID-SCE6>3.0.CO;2-C
- Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzalez, E. J. & Chrostowski, S. J.(2004b). TIMSS 2003 International Science Report: Findings from IEAs Trends In International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eight Grades. Boston: Boston College, Center for the Study of Testing, Evaluation, and Educational Policy
- Massarani, L. & Moreira, I.(2005). Attitudes towards genetics: a case study among Brazilian high school students. Public Understanding of Science, 14, 201-212 https://doi.org/10.1177/0963662505050992
- Miller, J. D.(1998). The measurement of civic scientific literacy. Public Understanding of Science, 7, 203-223 https://doi.org/10.1088/0963-6625/7/3/001
- Miller, J. D.(2001). The acquisition and retention of scientific information by American adults. Free-choice science education-How we learn science outside if school, Teachers college press, 93-114
- Miller, J. D.(2004). Public understanding of, and attitudes toward, scientific research: what we know and what we need to know. Public Understanding of Science, 13, 273-294 https://doi.org/10.1177/0963662504044908
- Miller, S.(2001). Public understanding of science at the crossroads. Public Understanding of Science, 10, 115-120 https://doi.org/10.1088/0963-6625/10/1/308
- National Institute of Science and Technology Policy (NISTEP)(2004). Science and Technology Indicators : 2004, A Systematic Analysis of Science and Technology Activities in Japan. NISTEP
- National Science Foundation(2004). Science and Engineering Indicators 2004: Volume 1. National Science Foundation: Arlington, Virginia
- National Science Foundation(2006a). Science and Engineering Indicators 2006: Volume 1. National Science Foundation: Arlington, Virginia
- National Science Foundation(2006b). Science and Engineering Indicators 2006: Volume 2. National Science Foundation: Arlington, Virginia
- Osborne, J.(2003). Attitudes towards science: a review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079 https://doi.org/10.1080/0950069032000032199
- Pardo, R. & Calvo, F.(2002). Attitudes toward science among the European public: a methodological analysis. Public Understanding of Science, 11, 155-195 https://doi.org/10.1088/0963-6625/11/2/305
- Roth, W. M. & Lee, S.(2002). Scientific literacy as collective praxis. Public Understanding of Science, 11, 33-56 https://doi.org/10.1088/0963-6625/11/1/302
- Schreiner, C. & Sjoberg, S.(2006). The Relevance of Science Education (ROSE). Department of Teacher Education and School Development University of OSLO
- Snow, C. P.(1959). The Two Cultures. Cambridge: Cambridge University Press[국역: 오영환 옮김, "두 문 화"(사이언스북스(2001))]
- Solomon(1997). "School science and the future of scientific culture", in R. Levinson & J. Thomas (Eds.) Science Today: Problem or Crisis? (London: Routledge, 1997), 151-162
- Song, J. & Cho, S. K.(2004). Yet Another Paradigm Shift?: From Minds-on to Hearts-on. 한국과학교육학회지, 24(1), 129-145
- Sturgis, P. & Allum, N.(2004). Science in society: re-evaluating the deficit model of public attitudes. Public Understanding of Science, 13, 55-74 https://doi.org/10.1177/0963662504042690