DOI QR코드

DOI QR Code

Scientifically Gifted Students' Perception of the Impact of R&E Program based on KAIST Freshmen Survey

R&E 프로그램을 체험한 과학영재들의 사사교육 프로그램 효과에 대한 인식: KAIST 신입생을 중심으로

  • 김경대 (카이스트 과학영재교육연구원) ;
  • 심재영 (카이스트 과학영재교육연구원)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The Research and Education (R&E) program was a year-long, apprenticeship and research-based program that was guided by mentors who are scientists or science teachers. The objective of the R&E program was to help scientifically gifted students in Korea Science Academy (KSA) and Science High Schools (SHS) to enhance abilities in creative thinking, scientific inquiry, problem solving, positive attitude towards scientists, and promoting cooperative research and interests in science and technology. In this study, the impact of the R&E program on the goals of 182 gifted college students in KAIST was evaluated using Likert-type items and multiple-choice method approach that provided a more comprehensive evaluation of the program's impact on science attitudes, creative thinking, scientific inquiry, and interests in science and technology. The results indicated a positive impact on cooperative research, gaining knowledge on the research topic, attitude towards scientists, interest in science and technology, scientific inquiry, and creative thinking in that order. There were rather remarkable and meaningful differences in science inquiry (p<.05), and scientific knowledge (p<.01), between the two groups of KAIST freshmen who came from SHS and KSA in 2006. Implications for science apprenticeship or a research-based mentorship program and their respective evaluations are also discussed.

R&E 프로그램은 한국과학영재학교와 과학 고등학교의 과학영재들을 위한 사사교육 프로그램으로, 1년 동안 현직 과학자와 과학교사가 멘토로 참여하며 학생들이 실제 연구 과제를 수행하는 프로그램이다. 이 연구에서는 R&E 프로그램의 주요 목적인 연구 중심의 자기 주도적 학습, 과학적 탐구능력과 창의적인 문제해결능력의 신장, 과학자의 생활과 자세에 대한 인식과 희망 전공 등의 항목에 대해서 R&E 프로그램을 경험한 한국과학기술원 학부과정 신입생 182명을 대상으로 사사교육 프로그램의 효과에 대해서 스스로 어떻게 평가하고 있는지, 설문조사를 통하여 이들의 인식을 조사하였다. 그 결과는 첫째, 프로그램 참여를 통하여 동료들과의 협력(81.0%), 전문 과학지식의 습득(80.8%), 과학자의 생활과 자세에 대한 이해(77.5%), 과학에 대한 흥미(68.7%), 과학적 탐구방법(62.7%), 창의적 사고력(61.5%) 등의 순으로 향상되었다고 긍정으로 인식하였다. 둘째, KAIST 신입생들 사이에 출신 고등학교에 따라서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 과학적 탐구방법 향상(p<.01), 연구과제에 관한 전문적인 과학지식 향상(p<.01)의 항목이었다. 이러한 결과는, 과학자로서의 품성 및 자질 함양, 과학적 탐구능력과 창의적 사고력 향상이라고 하는 과학영재를 위한 사사교육으로서 R&E 프로그램의 목적이 충분히 달성되고 있을 가능성을 보여준다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1997). 제 7차 교육과정 (교육부 고시 제1997-15호). 서울: 대한교과서주식회사
  2. 김경대, 강순민, 임재항 (2006). 과학영재들의 과학의 본성에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 26(6), 743-752
  3. 김규환 (2005). 과학문화의 관점에서 본 과학교육개혁의 방향. 과학기술정책, 11(5), 13-25
  4. 김성관, 장명덕, 정진우 (2002). "과학자와의 만남" 프로그램 적용이 초등학생의 과학자에 대한 신체적 이미지에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 22(3), 490-498
  5. 김소형, 박재일, 정진수, 이혜정, 권용주, 박국태 (2005). 과학자에 대한 초등학교 일반 학생과 과학 영재반 학생의 인식 비교 분석. 초등과학교육, 24(1), 1-8
  6. 김종득, 김훈, 박은영, 이범진, 최호성 (2005). 과학영재학교 R&E 사업 결과보고서. 대전: KAIST 과학영재교육연구원
  7. 김주훈 (2006). 과학과 교육과정의 개정 방향. 교과서연구, 1(48), 6-11
  8. 박승재, 서혜애, 송진웅, 이규석, 이면우, 이양락, 이혜숙, 임성민, 현종오 (2002). 초중등 학교 과학교육 활성화 방안 연구. 한국과학재단, 정책연구보고서 2001-20-2
  9. 박종윤, 최정임 (2006). 중학교 과학 실험수업에 적용한 심화보충형, 심화형, 보충형 수업의 효과 비교. 한국과학교육학회지, 26(7), 790-797
  10. 송성수, 김병윤 (2003). 주요 이슈별 과학기술문화 활동의 모범사례. 과학기술정책, 13(3), 70-80
  11. 송진웅, 이학동, 손연아, 노경임 (1996). 과학교사의 양성, 임용, 재교육에 대한 개선 방향. 한국과학교육학회지, 16(1), 103-120
  12. 심재영, 김언주, 김종득 (2006). 과학영재 관련 제2차 종단연구: 과학영재교육을 위한 인재양성현황 분석 및 정책개발. 대전: KAIST 과학영재교육연구원
  13. 양일호, 정진수, 권용주, 정진우, 허명, 오창호 (2006). 과학자의 과학지식 생성 과정에 대한 심층 면담 연구. 한국과학교육학회지, 26(1), 88-98
  14. 이은숙, 최영준 (2004). 제7차 과학과 교육과정에 있어서 심화,보충 수업의 운영 실태에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 24(2), 298-306
  15. 최재혁, 박승재 (2004). 수원 화성 과학 탐방을 통한 문화재에 대한 과학적 안목 형성 지도. 한국과학교육학회지, 24(5), 930-936
  16. 한국과학영재학교 (2006). 2006학년도 교육과정편람. 부산: 한국과학영재학교
  17. 허명 (1994). 21세기의 국제 경쟁력 강화를 위한 과학교육의 개선 방안. 교과교육연구, 3(1), 189-207
  18. Aikenhead, G., & Ryan, A. G. (1992). The development of a new instrument: Views on Science-Technology- Society. Science Education, 76(5), 477-491 https://doi.org/10.1002/sce.3730760503
  19. American Association for the Advancement of Science (AAAS) (1989). Project 2061: Science for all Americans. Washington, DC: AAAS
  20. Barab, S. A. & Hay, K. E. (2001). Doing Science at the elbows of experts: Issues related to the science apprenticeship camp. Journal of Research in Science Teaching, 38(1), 70-102 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200101)38:1<70::AID-TEA5>3.0.CO;2-L
  21. Carlone, H. B., & Johnson, A. (2007). Understanding the science experiences of successful women of color: Science identity as an analytic lens. Journal of Research in Science Teaching, 44(8), 1187-1218 https://doi.org/10.1002/tea.20237
  22. Gallagher, J. J. (1991). Prospective and practicing secondary school science teachers' knowledge and beliefs about the philosophy of science. Science Education, 75(1), 121-131 https://doi.org/10.1002/sce.3730750111
  23. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1998). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning (5th Ed.). NY: Allyn & Bacon
  24. Kim, J-D. & Yi, B. J. (2005). R&E program: Self motivation and creative thinking. International Conference in Saudi-Arabia
  25. Krasny, M. E. (1999). Reflections on nine years of conducting high school research programs. Journal of Natural Resources and Life Science Education, 28, 17-23
  26. Lederman, N. G. (1992). Students' and teachers' conceptions about the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331-359 https://doi.org/10.1002/tea.3660290404
  27. Lee, S-Y., Falk, J. & Drayton, B. (2005). Multiple paths to a successful after-school science program for middle school girls. J. Korea Assoc. Res. Sci. Edu, 25(6), 658-670
  28. Lemke, J. L. (1990). Talking science: Language, learning and value. Norwood, NJ: Ablex
  29. Liu, S-Y & Lederman, N. G. (2002). Taiwanese gifted student's views of nature of science. School Science and Mathematics, 102(3), 114-123 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb17905.x
  30. National Research Council (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academic Press
  31. R&E Center (2007). 2007 Research and education program in KSA. Busan: Korea Science Academy
  32. Richmond, G. & Kurth, L. A. (1999). Moving from outside to inside: High school students' use of apprenticeships as vehicles for entering the culture and practice of science. Journal of Research in Science Teaching, 36(6), 677-697 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199908)36:6<677::AID-TEA6>3.0.CO;2-#
  33. Ritchie, S. M. & Rigano, D. L. (1996). Laboratory apprenticeship through a student research project. Journal of Research in Science Teaching, 33(7), 799-815 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199609)33:7<799::AID-TEA6>3.0.CO;2-I
  34. Ryder, J. & Leach, J. (1999). University students' experiences of investigative project work and their images of science. International Journal of Science Education, 21(9), 945-956 https://doi.org/10.1080/095006999290246
  35. Schwartz, R. S., Lederman, N. G., Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88(4), 610-645 https://doi.org/10.1002/sce.10128
  36. Shim, K-C. & Kim, Y-S. (2005). Science gifted learning program: Research and education model. J. Korea Assoc. Res. Sci. Edu, 25(6), 636-641
  37. Stake, J. E. & Mares, K. R. (2001). Science enrichment program for gifted high school girls and boys: Predictors of program impact on science confidence and motivation. Journal of Research in Science Teaching, 38(10). 1065-1088 https://doi.org/10.1002/tea.10001
  38. Stake, J. E. & Mares, K. R. (2005). Evaluating the impact of science-enrichment program on adolescents' science motivation and confidence: The splashdown effect. Journal of Research in Science Teaching, 42(4), 359-375 https://doi.org/10.1002/tea.20052
  39. Tassel-Baska, J. V. & Kulieke, M. J. (1987). The role of community-based scientific resources in developing scientific talent: A case study. Gifted Child Quarterly, 31(3), 111-115 https://doi.org/10.1177/001698628703100303
  40. Tobin, K. & Gallagher, J. J. (1987). What happens in high school science classroom? Journal of Curriculum Studies, 19(6), 549-560 https://doi.org/10.1080/0022027870190606