Abstract
The purpose of this study was to investigate explanations of high school chemistry II textbooks and the diversity of chemistry major teachers' thinking types related to dilute solution properties for finding the sources of students' difficulties. Eight kinds of textbooks were analyzed, and the teachers' thoughts were searched by a questionnaire developed for inquiring teachers' preference of explanation types. We analyzed teachers' responses from individual interviews after the questionnaire to discern their deeper thoughts. From the results, it was found that the explanations of the textbooks were not clear enough to have scientific conceptions. The figures and explanations of the textbooks do not match either. It was also found that chemistry major teachers' thoughts were not solid when they suffered cognitive confliction by different situation with their thoughts.
이 연구의 목적은 묽은 용액의 성질에 대한 고등학교 화학II 교과서의 설명과 화학전공 교사들의 사고유형을 조사하여 학생들이 가지는 어려움의 원인을 밝히는 것이다. 8종의 교과서를 분석하고 교사들이 어떤 설명 유형을 선호하는지를 알아보는 설문지를 개발하여 교사들의 사고 유형을 알아보았다. 설문지 분석 후에 개별 면담을 실시하여 교사들의 사고 유형을 보다 심층적으로 분석하였다. 연구 결과, 교과서의 설명들이 과학적 개념을 형성하기에는 불충분하다는 점이 밝혀졌다. 또한 교과서 그림과 설명이 서로 일치하지 않았다. 화학전공 교사들은 자신의 사고 유형과 다른 상황이 제시되면 인지 갈등을 겪는 것으로 나타나, 사고 유형이 견고하지 못함을 확인하였다.