DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Parents of Scientifically Gifted Children: Emphasis on the Recognition of Education Program for Parents

과학 영재아 부모들의 부모교육에 대한 인식

  • Published : 2008.12.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the recognition of the parents of scientifically gifted children of the need for parent education. In order to attain this goal, questions were developed about their recognition for the need of a parent education program. A sample of parents (N=121) was selected. Data analysis indicated that the instruments developed in this study had proper validity and reliability measurements (Chronbach ${\alpha}=0.93$ for parent questionnaire). The results showed that parents want parent education, but they don't have the opportunities for it. Parents want information on courses, creativity development and counselling. Parents are especially anxious to obtain information on their children's courses. Finally, results revealed positive correlations between parents' needs and experiences in parent education. The results of study give some implications for developing parent education programs.

본 연구는 과학 영재아 부모들의 부모교육에 대한 인식을 조사하는 것이다. 부모교육과 프로그램에 관해 영재아 부모들의 인식을 알아보기 위한 설문지(설문지 신뢰도 Chronbach ${\alpha}=0.93$)를 개발하였다. 설문에 참여한 과학 영재아 부모들은 121명이었다. 과학 영재아 부모들을 대상으로 설문 조사하여 얻은 결과를 분석한 결과는 다음과 같다. 과학 영재아 부모들은 부모교육을 필요로 하지만 그 기회가 주어지지 않았다. 부모들은 부모교육 프로그램의 내용으로 영재의 진로 지도와 창의성 교육, 상담과 토론에 관심이 많았다. 특히 자녀의 진로에 관한 정보를 얻을 수 있기를 희망하였다. 마지막으로 부모교육을 받아 본 경험이 있는 부모들이 부모교육의 필요성을 더 주장하였다. 이 연구 결과는 부모교육 프로그램 개발에 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 강필선 (2001). 영재아 부모의 배경과 양육특성에 관한 조사연구. 순천향대학교 교육대학원 석사 학위 논문
  2. 김정숙 (2005). 영재교육에 대한 교사와 부모의 인식 및 요구도 조사 연구: 유치원과 초등학교를 중심으로. 부산대학교 교육대학원 석사 학위 논문
  3. 김정원, 이기숙 (1999). 부모교육 프로그램의 개발 및 실시에 관한 연구. 아동학회지, 20(3), 183-197
  4. 김홍원, 박성익, 조석희, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순 (2003). 영재교육학원론. 서울 : 교육과학사
  5. 도현심, 유명희 (1996). 부모교육 프로그램 모형의 개발 및 실시. 아동학회지, 17(1), 39-55
  6. 민경해 (2006). 영재자녀 학부모를 위한 부모교육프로그램 개발과 효과. 인천대학교 교육대학원 석사 학위 논문
  7. 배남주 (2004). 사설과학영재 교육원생의 과학 영재성 판별 및 부모의 특성에 관한 연구. 이화여자대학교교육대학원 석사 학위 논문
  8. 오경애, 김성원 (1995). 중학교 과학영재아에 대한 교사와 부모의 태도 및 과학영재아의 행동 특성. 한국과학교육학회지, 15(3), 291-302
  9. 우영효 (2001). 부모교육의 방향. 유아교육, 10(1), 97-108
  10. 유은희 (1997). 청소년 자녀의 부모교육 프로그램모형 개발. 한국가족관계학회지, 창간호, 1-17
  11. 윤금순 (2002). 유아 영재교육에 대한 유치원 학부 모의 인식 조사. 울산대학교 교육대학원 석사 학위 논문
  12. 이숙영, 이윤주 (2002). 메타분석을 통한 부모교육 프로그램의 효과 연구. 한국심리학회지, 14(3), 637-653
  13. 이정연, 이창숙 (2003). 초기 청소년기 가족 부모교육 프로그램 개발을 위한 기초 연구. 한국생활과학회지, 12(2), 161-171
  14. 이영환, 나양균 (2002). 놀이를 통한 부모교육 프로그램이 어머니-자녀 관계 증진에 미치는 효과. 한국가정과학회지, 5(1), 1-13
  15. 이원영, 배소연 (1999). 유아기 자녀를 둔 어머니들의 부모교육 내용에 대한 요구. 아동학회지, 21(2), 17-31
  16. 장대운 (1992). 자녀지도를 위한 청소년 부모교육론. 서울: 중앙적성출판사
  17. 정문자 (1993). 유아교육 현장에서의 어머니의 부모교육 요구도에 관한 연구. 대한가정학회지, 30(1), 267-282
  18. 정문자, 어주경 (2000). 저소득층 어린이집 교사와 유아 어머니의 자녀양육에 대한 부모교육 요구도 비교. 유아교육연구, 20(3), 23-46
  19. 정영숙 (1998). 대상에 따른 부모교육 변별화 요구. 한국영유아보육학, 14, 27-52
  20. 정옥분, 정순화 (2008). 부모교육. 서울: 학지사
  21. 조석희, 최호정, 김현지, 윤혜원, 권경림 (2002). 남.여학생이 국제과학올림피아드 입상자가 되는데 영향을 미치는 요인들. 영재교육연구, 12(1), 31-60
  22. 최순실, 김복순, 한석실 (1995). 자녀의 영재성과 영재교육에 관한 부모의 인식 및 실태조사 연구. 미래유아교육학회지, 1, 209-240
  23. 최형윤 (2006). 유아교육기관의 부모 교육.부모 참여에 대한 맞벌이 부모의 인식 및 요구. 이화여자대학교교육대학원 석사 학위 논문
  24. Ablard, K. E., & Parker, W. D. (1997). Parents' Achievement Goals and Perfectionism in Their Academically Talented Children. Journal of Youth and Adolescence, 26(6), 651-667 https://doi.org/10.1023/A:1022392524554
  25. Cho, S. H., & Yoon, Y. H. (2005). Family Processes and Psychosocial Problems of the Young Korean Gifted. International Journal for the Advancement of Counselling. 27(2), 245-261 https://doi.org/10.1007/s10447-005-3184-4
  26. Davis, G. A., & Rimm, S. B. (2004). Education of the Gifted and Talented, 5th Edition. Boston: Pearson Education
  27. Fitton, L., & Gredler, G. (1996). Parental Involvement in the Reading Remediation with Young Children. Psychology in the Schools, 33(4), 325-332 https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807(199610)33:4<325::AID-PITS7>3.0.CO;2-L
  28. Rotigel, J. V. (2003). Understanding the Young Gifted Child: Guidelines for Parents, Families, and Educators. Early Childhood Education Journal, 30(4), 209-214 https://doi.org/10.1023/A:1023331422963