Scientific Creativity and Visual Artistic Creativity: The Domain-universality and Domain-specificity on Creative Accomplishment

과학적 창의성과 시각예술적 창의성: 창의적 성취 사례의 영역보편성 및 영역특정성

  • Published : 2008.08.30

Abstract

The object of this research is to understand the domain-universality and domain-specificity of scientific domain and visual art domain from case studies on individuals who had made creative accomplishments in the domain of science and visual art. For case studies, 10 people who made creative accomplishments in the science and technology domain and 9 people who made creative accomplishments in the visual art domain were selected as the research participants. The conclusions for the case studies were made on the data obtained from interviewing the research participants using KES as an analytical frame. The findings of this study support as follows. Creativity on scientific domain and visual art domain is both the domain-universality and domain-Specificity. The domain-universality Of scientific domain and visual art domain is related to the nature of human beings, originality in creativity, and the natural selection. On the other hand, The domain-specificity of scientific domain and visual art domain is related to the type of knowledge and the context of applying the knowledge, will, thinking skill, direction, and social components.

본 연구는 과학 및 시각예술 영역의 창의적 성취사례를 통해 두 영역의 영역보편성과 영역특정성에 대해 살펴보는 데 그 목적을 두었다. 연구를 위해 각각의 영역에서 세계적인 성취를 이룬 한국의 창의적 인물들(과학자: 10인, 시각예술가: 9인)에 대한 인터뷰를 실시하였고, 이로부터 수집한 질적 자료를 토대로 창의적 성취에서 영역보편적으로 드러나는 특성과 영역특정적으로 드러나는 특성을 요약, 기술하였다. 자료분석에는 본 연구의 근간이 되는 총괄적이고 체계적인 개념틀 '지식진화시스템(Knowledge-Evolving Systems: KES)'을 사용하였다. 분석 결과를 보면, 실재시스템에서 두 영역의 성취는 공통적으로 요동, 탐색, 산물을 통해 드러났다. 반면, 과학은 전문지식, 어려운 과제, 세계 최초의 객관적인 지식이 주요한 요인으로, 예술에서는 일상적인 지식, 다양한 주제, 새로운 변화에 대한 인간의 감성 전달이 주된 요인으로 드러났다. 개인시스템에서 두 영역은 모두 분명한 목표를 향한 집중과 독자적인 노력을 보편적으로 요구하였다. 반면 과학은 창조의지, 확산적 및 분석적 사고, 직관 및 통찰, 그리고 도전이 대표적인 요인으로, 시각예술은 즐거움, 민감성, 통합적 사고, 완벽성, 그리고 자유로움이 주요한 요인으로 산출되었다. 마지막으로 사회시스템에서 두 영역의 성취는 전문가의 승인에 의해 결정되었다. 그리고 과학자들의 성취에는 인간네트워크, 기관의 지원, 생존경쟁과 운이 큰 영향을 미쳤고, 시대적 요구와 민족성이 발전의 토대가 되었다. 반면, 시각예술가들은 주변의 반대와 부적인 예술문화 풍토로 인해 고독한 삶을 살아왔다.

Keywords

References

  1. 강정하 (2007). 과학적 창의성과 예술적 창의성: 지식의 성장으로서의 창의성에 대한 사례연구 및 과학적 창의성의 타당화. 성균관대학교 박사학위논문
  2. 최인수 (1998). 창의적 성취와 관련된 제 요인들: 창의성연구의 최근 모델인 체계모델(Systems Model)을 중심으로. 미래유아교육학회, 15(2). 133-166
  3. 한기순(2005). 창의성 영역문제의 탐색 및 재접근, 영재교육연구. 15(2). 1-34
  4. Amheim, R. (1969). Vissal thinking. London, England: The Regents of the University of California
  5. Amheim, R. (1971). Bntropy and art.: An assay say on disorder and order. University of California Press
  6. Baer , J. (1993/1994 , December/Jarwary). Why you shouldn't trust creativity tests. Bducational Leodership, 51. 80-83
  7. Bhaskar, R. (2007). 비관적 실재론과 해방의 사회과학. 서울: 후마니타스 (원본출간 연도:1988)
  8. Brown, R. T. (1989). Creativity: What are we to mea me? In J. A. Glover, R. R. Ronning, & C. R. Reynolds(Eds.), Handbook of creativity(pp. 3-32). New Yon.:Plenum Press
  9. Campbell, D. T. (1960). Blind variation and selective retention in creative thought as in other knowledge processes. Psychological Review, 67(6). 380-400 https://doi.org/10.1037/h0040373
  10. Choe, In-soo (2006). Creativity: A sidden rising star in Kore a. In J. C. Kaufman, & R. J. Stemberg(Eds.), International handbook of creativity(pp. 395-420). Cambridge University Press
  11. Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity. New York: Harper Collins
  12. Csikszentmihalyi, M., & Robin son, R. E. (1990). The art of seeing: An interpretation of the aesthetic encounter. LA, CA: The J. Paul Getty Museum
  13. Darwin, C. R. (1995). 종의 기원. [이민재 역]. 서울: 을유문화사. (원본출간연도:1959 (Mentor Ed., Original work published 1859))
  14. Darwin, C. R. (2006). 인간의 유래. [김관선 역]. 경기도 파주: 한길사. (원본출간연도:1871)
  15. Dewey, J. (1934). Art as experience. New York, NY: The Berkley Publishing Group
  16. Feist, G. J. (1999). 14. The influence of personality on artistic and scientific creativity. In R. J. Stemberg(Ed.), Handbook of creativity(pp. 273-296). New York, NY: Cambridge University Press
  17. Gardner, H. (1997). Six afterthoughts: Comments on "Varieties of intellectual talent". Journal of Creative Behavior, 31(2). 120-130 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1997.tb00784.x
  18. Ghiselin, B. (1952). The creative process. University of California Press
  19. Golovin, N. E. (1963). The creative person in science. In C. W. Taylor, & F. Barron (Eds.), Sciantific creativity: Its recognition and developmemt(pp. 7-23). New York, NY: John Wiley & Sons, Inc
  20. Gruber, H. E. (1981). Darwin on man: A psychological study of scientific creativity(2nd). Chicago: University of Chic ago Press
  21. Gruber, H. E., & Wallace, D. B. (1999). The case study method and evolving systems approach for understanding unique creative people at work. In R. J. Stemb erg (Ed.), Handbook of creativity(pp. 93-115). Cambridge: University Press
  22. Guilford, J. P. (1967). The nature of hum an intelligence. New York: McGraw-Hill
  23. Hadamard, J. (1945). The mathematician's mind. Princeton University Press
  24. Inghilleri , P. (1999). From Subjective Bxperience to Cultural Change. New York, NY: Cambridge University Press
  25. Kaufman, J. C., & Baer , J. (2004). Ch 1. Hawking's haiku, Madonna's math: Why it is hard to be creative in every room of the house , In R. J. Stemberg, E. L. Grigorenko , & J. L. Singer(Eds.), Creativity: From potential; to realization(pp. 127 -152). Washington, D. C.: American Psychological Association
  26. Miller, A. I. (2001). Binstein, Picasso. New York, NY: Basic Books
  27. Mumford, M. D. (2003). Where have we been, where are we going?: Taking sock in creativity research. Creativity Research Journal, 15 (2 & 3). 107-120 https://doi.org/10.1207/S15326934CRJ152&3_01
  28. Nicolis, G., & Prigogine, I. (1989). Bxploring complexity. New York, NY: Freeman and Company
  29. Plucker, J. A. (2004). Generalization of creativity across domains: Examination of the method effect hypothesis, Journal of Creative Behavior, 38. 1-12 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2004.tb01228.x
  30. Plucker, J. A., & Renzulli, J. S. (1999). Psychometric approaches to the stndy of human creativity. In R. J. Stemberg(Ed.), Handbook of creativity(pp. 35-61). Cambridge: Cambridge University Press
  31. Poincare, H. (1952). Science and hypothesis. Mineola, NY.: Dover Publications, Inc.. (Original work published 1905)
  32. Policastro, E., & Gardner, H. (1999). From case studies to robust generalizations: An approach to the study of creativity. In R. J. Stemberg(Ed.), Handbook of creativity(pp. 213-225). Cambridge: University Press
  33. Popper, K. (2006). 삶은 문제해결의 연속이다. [허형은 역]. 서울: 부글북스. (원본출간연도: 1994)
  34. Prigogine, I. (1997) 확실성의 종말. [이덕환 역]. 서울:사이언스북스
  35. Reed, H. (1991). 예술이란 무엇인가. [윤일주 역]. 서울: 을유문화사
  36. Runco, M. A. (1987). The generality of creative performance in gifted and nongifted children. Gifted Child Quarterly, 31. 121-125 https://doi.org/10.1177/001698628703100306
  37. Shlain, L. (1991). Arts and physics. New York, NY: HarperCollins
  38. Simonton, D. K. (1987). Developmental ante cedents of achieved eminence. Amals of Child Developmemt, 5, 131-169
  39. Tannenbaum , A. J. (2003). Nature and nurture of giftedness. In N. Co langelo & G. A. Davis(Eds.), Handbook of gifted education 3rd (pp. 45-59). Boston, MA: Allyn and Bacon
  40. Torrance , E. P. (1972). Predictive validity of the Torrance Tets of Creative Thinking. Journal of Creative Behavior, 6(4). 236-252 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1972.tb00936.x
  41. Wallach, M. A., & Kogan, N. (1995). Modes of thinking in young children. New York: Holt, Rinehart & Winton
  42. Wallas, G. (1926). The art thought. New York: Harcourt Brace
  43. Weisberg, R. W. (1993). Creativity: Beyond the Myth of Genius. New York, NY: W.H. Freeman and Company
  44. Wertheimer, M. (1959). Productive thinking(2nd). New York: Harper & Brothers Publshers
  45. Whitehead, A. N. (1996). 관념의 모험. (오영환 역). 파주: 한길사. (원전은 1932년 출판)
  46. The World book Bncyclopedia (1992). Vol 15. Chicago: World book, Inc