영재들은 행복한가?: 영재, 잠재적 영재, 일반학생의 행복관련 정서적 특성 비교

The Research on the Gifted Children's Happiness

  • 발행 : 2008.12.31

초록

본 연구는 영재들의 행복에 관한 연구로 영재(201명), 잠재적 영재(124명), 일반 학생들(241명)의 행복지수, 낙관성과 심리적 안녕감, 학교교육 행복지수를 분석하고 행복관련 정서적 특성의 성별 차이를 살펴보았으며 학생들의 배경변인이 행복지수 및 관련 정서적 특성에 미치는 영향을 탐색해 보았다. 연구결과 전반적으로 영재와 잠재적영재가 일반학생에 비하여 행복지수, 낙관성, 심리적 안녕감, 학교교육 행복지수 등 행복관련 정서적 특성이 높은 것을 알 수 있었다. 행복관련 정서적특성에 나타난 성차를 살펴보면 선발된 영재집단의 경우 여학생들이, 잠재적 영재집단의 경우 남학생들이 더 높은 행복감을 느끼는 것으로 나타나 성별과 집단 간에 유의미한 상호작용이 존재했다. 행복관련 정서적 특성에 영향을 미치는 배경변인으로는 행복지수, 낙관성, 심리적 안넘감, 학교교육 행복지수 전반에 걸쳐 또래관계와 가정행복감이 가장 설명력이 큰 변인으로 도출되었다.

The purpose of the present study was to examine the emotional characteristics related to gifted children's happiness, such as happiness index, optimism, psychological wellbeing, and school education happiness. For the study, 201 gifted students who were currently enrolled in gifted education centers, 124 potentially gifted students who were nominated by teachers for their scientific interests and high performances, and 141 general middle school students participated in the study. The results indicated that both the gifted and the potentially gifted students showed significantly higher emotional characteristics related to happiness compared to the general students. There was no significant difference between the gifted and the potentially gifted in the diverse aspects of happiness. Interestingly, significant interaction between gender and giftedness was found. Girls were happier when they were identified as the gifted, compared to the boys. Variables related to the happiness were also investigated, and the results indicated that the peer relationship and the family happiness were the most important variables that explained gifted children's happiness in general.

키워드

참고문헌

  1. 구재선, 김의철 2006), 한국인의 행복경험에 대한 토착심리학적 접근. 한국 심리학회지: 사회문제. 12(2). 77-100
  2. 김명소, 김혜원, 차경호 2001). 심리적 안녕감의 구성개념분석: 한국 성인 남녀를 대상으로. 한국 심리학회지. 19-39
  3. 서정화, 송경헌, 김종백, 권순환, 배영직, 김태은 (2007). 학교교육 행복지수 개발 및 적용에 관한 연구. 서울특별시 교육연구정보원 연구팀
  4. 윤여홍 (1996). 영재아동의 정서적 특성에 관한 임상연구: 정신건강을 위한 지도. 영재교육연구. 6. 53-71
  5. 윤여홍 (2000). 영재의 심리적 특성과 정서발달을 위한 상담. 한국심리학회: 일반. 19. 79-101
  6. 윤재은 (1994). 영재집단의 학교생활 적응과 스트레스 및 그 대처 방법: 특수목적고교와 인문고교의 비교. 연세대 대학원 석사학위논문
  7. 임미향, 박영신 (2007). 행복에 영향을 미치는 요인; 초, 중학생을 중심으로. 2007년도 연차학술발표대회 논문집
  8. 임형철 (1992). 영재아의 학교 적응에 대한 분석. 한국교원대학교 대학원 석사 학위논문
  9. 조하나 (2003). 낙관성 수준에 따른 우호/적대상황에서의 대인관계도식 차이. 이화여대 대학원 석사학위논문
  10. 하종덕, 송경애 (2004). 과학영재의 스트레스, 완벽성, 낙관성과 학업성취도의 관계에 대한 연구. 영재교육연구. 14(1). 47-64
  11. 한기순 (2006). 과학영재교육원을 통해서 본 영재교육의 가능성과 한계. 교육인류학 연구. 9(1). 123-151
  12. 한기순 (2007). 대학부설 과학영재교육원 프로그램 효과성의 총체적 진단과 분석. 한국과학재단
  13. Argyle, M., & Crossland, J. (1987). The dimensions of positive emotions, British Journal of Social Psychology, 26. 127-137
  14. Argyle, M., Martin, M., & Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. In J.P. Forgas & J.M. Innes (Eds.), Recent advances in social psychology: An international perspective (pp. 189-203). Amsterdam: North Holland, Elsevier Science
  15. Getzels, J. W., & Jackson, P. W. (1962). Creativity and intelligence: Explorations with gifted students, Wiley, NY: Wiley
  16. Kindlon, D. (2007). Alpha girls. New York: Rodale Press
  17. Marsh H. W., & Hau, K. (2003). Big-Fish-Little-Pond Effect on Academic Self-Concept. American Psychologist, 364-376
  18. Mayer, J. & Salovey, P. (1990). Emotional Intelligence, Imagination. Cognition and Personality, 9(3). 185-211 https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  19. Moon, J. (1991). Korean gifted and non-gifted children's attitudes toward family, teacher, friend and self as seen through sentence completion test. Paper presented at the 9th World Conference on Gifted and Talented Children. Hague, August, 1991
  20. Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Joumal of Personality and Social Psychology, 57. 1069-1081 https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  21. Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personal and Social Psychology, 69. 719-727 https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
  22. Scheier, M. F., Carver, C. S., & Bridges, M. W. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A re-evaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67. 1063-1078 https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.6.1063
  23. Seligman, M.(1991). Learned Optimism. New York: Knodf
  24. Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introduction. American Psychologist, 55. 5-14 https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  25. Silverman, L. (1993). Counseling the gifted students. New York: Love
  26. Webb, J. T., Meckstroth, E. A., & Tolan, S. S. (1982). Guiding the gifted child. Columbus, OH: Ohio Psychology Publishing Company
  27. Webb, J. T. (1993). Nurturing social-emotional development of gifted children. In K. A. Heller, F. J. Monks, and A. H. Passow (Eds.), "International Handbook for Research on Giftedness and Talent," pp. 525-538. Oxford: Pergamon Press