DOI QR코드

DOI QR Code

Numerical Study on the Effects of Corrugation of the Gliding Dragonfly Wing

글라이딩 하는 잠자리 날개 주름의 영향에 대한 수치해석적 연구

  • 김원갑 (건국대학교 인공근육센터) ;
  • 변도영 (건국대학교 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 박훈철 (건국대학교 신기술융합학과)
  • Published : 2008.09.04

Abstract

We investigate the aerodynamic performance of the dragonfly wing which has the cross-sectional corrugation by using the static 2-dimensional unsteady simulation. Computational condition is at Re=150, 1400 and 10,000 with the angles of attack from 0 to 40 degrees. As computational results, the increment of the lift coefficient by corrugation is nearly constant over the critical angle of attack. Also, upper side corrugation of the wing have very little influence on increase of the lift coefficient.

단면상에 주름이 있는 잠자리 날개의 공기역학적 성능을 검토하기 위해 정지상태에 있는 2차원 비정상 수치해석을 수행하였다. 해석 조건으로서 레이놀즈수는 150과 1400, 10,000이며 받음각은 0도에서 40도까지 변화시켰다. 해석 결과 임계각 이상의 받음각에서는 주름에 의한 양력의 증가량은 거의 일정하게 유지되며 또한 날개 윗면의 주름은 양력의 증가에 거의 영향이 없음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. Weis-Fogh, T., "Quick Estimates of Flight Fitness in Hovering Animals, including Novel Mechanisms for Lift Productioin", J. exp. Biol., Vol.59, 1973, pp. 169-230
  2. Dickinson, M. H. and Farley, C. T., Full R. J. R. Koehl, M. A. R., Kram, R. and Lehman, S, "How Animals Move: Integrative View", SCIENCE, Vol 228, 7 April 2000, pp. 100-106
  3. Wakeling, J. M. and Ellington, C. P., "Dragon flight. I. Gliding flight and steady-state aerodynamic forces", J. exp. Biol., Vol. 200, 1997, pp. 543-556
  4. Kesel, A. B., "Aerodynamic Characteristics of Dragonfly Wing Sections Compared with Technical Aerofoils", J. Exp. Biol., Vol 203, 2000, pp. 3125-3135
  5. Liu, H. and Kawachi, K., " A Numerical Study of Insect Flight", J Comp. Phys, Vol.146, 1998, pp. 124-156 https://doi.org/10.1006/jcph.1998.6019
  6. Lentink, D. and Gerritsma, M., "Influence of Airfoil Shape on Performance in Insect Flight", 33rd AIAA Fluid Dynamics Conference and Exhibit, 2003, pp. 1-17
  7. Buckholz, R. H., "The Functional Role of Wing Corrugation in Living Systems", J. Fluids Engineer, Vol.108, 1986, pp. 93-97 https://doi.org/10.1115/1.3242550