DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Factors for Acceptance of e-Learning Service Users

e-Learning 서비스 이용자의 수용요인에 관한 연구

  • 이병찬 (계명대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 윤정옥 (계명대학교 교육대학원 경영교육) ;
  • 홍관수 (계명대학교 경영대학 경영학과)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

As the development of information technology, the biggest change in educational paradigm is apparent in the shift that the emphasis of education is layed on from teachers to learners. E-learning education service through the internet is less restricted in the respect of time and places in comparison with off-line education. Therefore e-Learning is spreaded rapidly and the educational effectiveness of that is needed to be investigated. In this study theoretical research was performed firstly and framework of the study was constructed. After establishment of hypotheses the survey data were collected by the learners of e-Learning and the hypotheses were verified by the SPSS version 12.0. The results are as follows : First, the quality of e-Learning service influences significantly to the technology acceptance of users. Secondly, perceived usability and perceived easiness of technology acceptance model influences significantly to the intention of reuse of users of e-Learning services. Lastly, the playfulness of the Flow theory influences significantly to the intention of reuse of users of e-Learning services. Although there are some limitations in the respect of the numbers of variables, parameters, or samples, this study will contribute for enhancing the effectiveness of education in e-Learning service by providing the acceptance factors of e-learners.

Keywords

References

  1. 강영환, "e-Learning환경에서 학습자의 만족도와 학습 성취도에 영향을 미치는 변인 분석", 경영교육연구, 제7권, 제2호, 2004, pp. 1-12.
  2. 강인원, 최지호, 이성근, "사이버대학의 e-Learning서비스에서 신뢰 차원이 학교 충성도에 미치는 영향", 경영학연구, 제34권, 제4호, 2005, pp. 1143-1164.
  3. 김명소, "인터넷 이용시의 flow 경험과 전자상거래를 통한 구매의도와의 관계 모형 개발", 한국심리학회지: 산업 및 조직, Vol. 12, No. 1, 1999, pp. 197-225.
  4. 김정구, 박승배. 김규한, "마케팅활동, 사회적 상호작용, 플로우가 온라인 게임의 애호도와 구전에 미치는 영향에 관한 연구 - 온라인 게임의 브랜드 매력성과 브랜드 일체감의 매개적 영향", 마케팅연구, Vol. 18, No. 3, 2003, pp. 93-120.
  5. 김주헌, 김윤정, "e-Learning에 있어서 고객충성도에 영향을 미치는 요인에 대한 실증적 연구", 고객만족경영연구, Vol. 6, No. 2, 2004, pp. 1-25.
  6. 박종원, 윤성준, 최동춘, "Flow를 이용한 소비자 구매의도에 관한 연구", 마케팅과학연구, Vol. 12, 2003, pp. 1-21.
  7. 양윤선, "기업 e-Learning에서 튜터의 학습동기 유발전략에 따른 상호작용 및 학습결과 분석에 대한 연구", 경영교육연구, 제7권, 제1호, 2004, pp. 25-30.
  8. 유인출, 성공적인 e-Learning 비즈니스 전략, 이비컴, 2001.
  9. 유일, "웹기반 원격교육의 학습효과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 경영교육연구, 제6권, 제2호, 2003, pp. 7-27.
  10. 이명수, 박종희, 김도희, "인터넷상에서 지각된 플로우와 실용적 가치가 구매의도에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구", 마케팅관리연구, Vol. 6, No. 1, 2001, pp. 61-84.
  11. 이석용, 서창갑, 김유일, "개인의 e-Learning 수용에 미치는 요인에 관한 연구", 정보시스템연구, 제15권, 제2호, 2006, pp. 49-75.
  12. 이웅규, 이종기, "e-Learning에서의 학습환경과 학습자 자기효능감이 학습유효성에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제6권, 제1호, 2006, pp. 1-21.
  13. 이정섭, 장시영, "기술수용모델의 확장과 사용자의 정보시스템 수용", 경영학연구, 제32권, 제5호, pp. 1415-1451.
  14. 임철일, E-Learning과 평생학습, 21세기 한국 메가트렌드 시리즈III, 정보통신정책연구원, 2005, pp. 1-128.
  15. 장철영, "e-서브퀄(e-SERVQUAL) 요인을 이용한 전자정부 e-행정서비스 질 평가 : 대구광역시를 중심으로", 한국행정논집, Vol. 19, No. 2, 2007, pp. 367-403.
  16. 전달영, 권주형, 안광진, "사이버대학의 e-Learning 서비스 품질과 참여요인이 학생만족과 학업성과에 미치는 영향", 소비문화연구, Vol. 8, No. 4, 2005, pp. 185-208.
  17. 정경수, 김경준, "기업의 e-Learning에 대한 학습효과 및 전이에 영향을 미치는 요인", 정보시스템연구, 제15권, 제2호, 2006, pp.1-29.
  18. 정인근, 조정융, "e-Learning의 만족도 및 애호도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 - 학습유형의 조절효과를 중심으로", 춘계학술대회, 한국경영정보학회, 2004, pp. 3-9.
  19. 조규락, "e-Learning의 개념적 이해와 기업교육에서의 e-Learning 실천적 동향 분석을 통한 학교교육에서의 e-Learning 실천 방향성 제고", 학술발표논문집, 한국정보교육학회, 2003, pp. 9-21.
  20. 채경민, 김준우, 박천웅, "기업 내 "E-Learning" 의 효과성에 관한 연구", 춘계학술대회, 한국경영정보학회, 2004, pp. 64-72.
  21. 한경석, 노미현, "데이터마이닝 가상강의 효과와 만족도에 영향을 미치는 주요 요인 분석", 경영교육연구, 제7권, 제2호, 2004, pp. 37-55.
  22. 한광현, 김태웅, "모바일게임 플레이 의도의 영향요인 연구", 경영정보학연구, 제16권, 제2호, 2006, pp. 123-144.
  23. 한정선, "e-Learning 시대의 매체와 방법의 의미 재고", 교육공학연구, Vol. 16, No. 4, 2000, pp. 1-12.
  24. ASTD., An e-Learning Survey, Training & Development, American Society for Training & Development, 2001.
  25. Chaffey, D. and Williams, E., "Measuring On Line Service Quality," Journal of Targeting Measurement and Analysis for Marketing, Vol. 8, No. 4, 2000, pp. 363-378.
  26. Cheung, C. M., Lee, M. K. and Chen, Z., "Using the Internet as a Learning Medium: An Exploration of Gender Difference in the Adoption of FabWeb," Proceedings of the 35th Hawaii International Conference on System Sciences 2002.
  27. Cheung, W., Chang, M. K. and Lai, V. S., "Prediction of Internet and World Wide Web Usage at Work: A Test of an Extended Triandis Model," Decision Support Systems, Vol. 30, No 1, 2000, pp. 83-100. https://doi.org/10.1016/S0167-9236(00)00125-1
  28. Csikszentmihalyi, M., Flow: The Psychology of Optimal Experience, Harper and Row, NY, 1990.
  29. Davis, F. D., "A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-User Information System: Theory and Results," Doctoral Dissertation, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology, 1986.
  30. Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, 1989, pp. 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  31. Davis, F. D., Bagozzi, R. P. and Warshaw, P. R., "User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Model," Management Science, Vol. 35, No. 8, 1989, pp. 982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  32. Dillon, C. L. and Gunawardena, C. N., "A Framework for the Evaluation of Telecommunications-Based Distance Education," In D. Sewart (Eds.), Selected Papers from the 17th World Congress of the International Council for Distance Education, Milton Keynes, U. K. Open University, 1995.
  33. Gardner, C. and Amoroso, D., "Development of an Instrument to Measure the Acceptance of Internet Technology by Consumers," Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences, 2004.
  34. Gardner, C. and Amoroso, D., "Development of an Instrument to Measure the Acceptance of Internet Technology by Consumers," Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences, 2004. No. 1, 2006, pp. 62-74.
  35. Hoffman, D. and Novak, T. P., "Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations," Journal of Marketing, Vol. 60, No. 3, 1996, pp. 50-68. https://doi.org/10.2307/1251841
  36. Lin, "The Role of Online and Offline Features in Sustaining Virtual Communities: An Empirical study," Internet Research, Vol. 17, No. 2, 2007, pp. 119-138. https://doi.org/10.1108/10662240710736997
  37. Massie, E., Special Report: The 'e' in e-Learning stands for 'E'xperience. Lawrence Erlbauum Associate, Hillsdale, NJ, 2000.
  38. Murphy, K. L. and Collins, M. P., "Development of Communication Conversations in Instructional Electronic Charts," Journal of Distance Education, Vol. 12, No. 1, 1997, pp. 177-200.
  39. Novak, T. P., Hoffman, D. L., and Yung, Y. F., "Measuring the Flow Construct in On-Line Environments: A Structural Modeling Approach," Marketing Science, Vol. 19, No. 1, 2000, pp. 22-42. https://doi.org/10.1287/mksc.19.1.22.15184
  40. Ritchie, D. C. and Hoffman, B., On Line, 1996, http://edweb.sdsu.edu/clrit/learningtree/DCD/wwwInstrdesign/Instruction.html.
  41. Rosenberg, M. J., E-Learning: Strategic for Delivering Knowledge in the Digital Age, McGraw-Hill, NY, 2001.
  42. Schank, R. S., Goal-Based Scenarios, Technical Report, Evanston, IL: The Institute for the Learning Sciences, Northwestern University, 2000.
  43. Venkatesh, V. and Brown, S. A., "A Longitudinal Investigation of Personal Computers in Homes: Adoption Determinants and Emerging Challenges," MIS Quarterly, Vol. 25, 2001, pp. 71-102. https://doi.org/10.2307/3250959
  44. Webster, J. and Hackley, P., "Teaching Effectiveness In Technology-Mediated Distance Learning," Academy of Management Journal, Vol. 40 No. 6, 1997. pp. 1282-1309. https://doi.org/10.2307/257034

Cited by

  1. A Study on the Influence of System Quality and Synchronization Factors for Learning Performance in e-Learning: The Mediating Effect of Learning Flow vol.20, pp.4, 2011, https://doi.org/10.5859/KAIS.2011.20.4.181
  2. Strategic Role of ICT for E-Education vol.18, pp.2, 2009, https://doi.org/10.5859/KAIS.2009.18.2.151
  3. An Empirical Study on the Factors Affecting e-Learning Learners Satisfaction vol.18, pp.3, 2009, https://doi.org/10.5859/KAIS.2009.18.3.001