A Research on types of DMB advertising according to features of DMB Media

DMB의 미디어와 기술 특성에 따른 DMB광고 유형과 종류에 관한 연구

  • Ahn, Jong-Bae (Division of Media & Communication Art, Hansei University)
  • 안종배 (한세대학교 미디어영상학부)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

For the success of the DMB market to meet consumers' demands for Ubiquitous Media and strengthen the nation's competitiveness, it's inevitable for us to activate DMB advertising as of main profit source for DMB Media, and to develop various types of DMB advertising which are linked to the profit model. So I'd like to look over the various types of DMB advertising which are suitable for DMB features as one of the efforts to activate DMB advertising. First of all, I've figured out what kinds of advertising are available for new media and which related technologies are required for DMB media. Through this research, I could find out what features of new media such as cable broadcasting, Internet and Mobile have become the source of developing various types of advertising and how to a great part to activate new media advertising markets by making the best use of their media features. This research also shows that DMB advertising has the high potential to be developed in various and effective types and kinds of advertising with its media feature and technological feature. This research observing DMB advertising cases showed that DMB advertising can be divided into 6 types such as forms, purposes, techniques, advertising positions, the use of LBS(Location Based Service), coupons and it could be developed into various kinds of DMB advertising dependent on each type. On the other hands, it would be great to have continual researches and follow-ups for various types of DMB advertising and the verification of the effectiveness for DMB advertising by performing potential DMB advertising.

유비쿼터스시대의 이동미디어에 대한 수용자들의 욕구 충족과 국가 경쟁력 강화 차원에서 중요한 DMB시장의 성공을 위해서는 그 수익원이 되는 DMB광고의 활성화를 위한 다양한 노력이 시급한 현황이고 그 일환으로 DMB의 특성에 맞고 수익모델과 연계되는 다양한 DMB광고 유형의 개발이 필요한 상황이다. 이를 위해 본 연구에서는 DMB광고의 활성화를 위한 노력의 일환으로 꼭 필요한 DMB 특성에 적합한 DMB광고의 유형과 종류를 탐색적으로 살펴보고자 하였다. 이를 위해 먼저 뉴미디어 특성별로 어떤 광고 유형이 있는지를 살펴보고 DMB의 미디어적 특성과 광고 관련 기술은 어떤 것이 있는지를 파악하였다. 본 연구 결과 케이블방송, 인터넷, 모바일, 인터랙티브방송 등 뉴미디어들은 각기의 미디어 특성을 최대한 활용하여 다양한 광고 유형을 개발하고 집행함으로써 광고의 수용성을 높이고 효과를 제고함으로써 뉴미디어 광고 시장이 활성화되고 이를 통해 해당 미디어의 활성화에도 기여하고 있다는 점을 알 수 있었다. 또한 본 탐색 연구 결과 DMB도 그 미디어적 특성과 광고 관련 기술적 특성을 통해 다양하고 효과적인 DMB 광고 유형과 종류를 개발할 수 있다는 것을 알 수 있었다. 즉 DMB에서의 광고의 유형을 형태, 용도, 기법, 광고위치, 위치 찾기, 쿠폰 등 6가지 기준으로 구분할 수 있고 각 유형별로 다양한 종류의 DMB광고가 개발될 수 있다는 것을 DMB광고 사례 개발을 통한 탐색 연구를 통해 밝혔다. 한편 본 연구 결과 가능성 차원에서 모색된 다양한 DMB광고 종류의 실제 집행을 통한 효율성 검증과 효과에 대한 조사 연구 등이 후속적으로 진행되어야 할 것이다.

Keywords