Abstract
Most pier performance analysis results for ad-hoc routing protocols have been based upon the model which each node in the network moves independently without restriction. In most real environments, however, it is very common for a group or multiple groups to move under the direction of group leader or group leaders instead of each node's independent movement. This paper presents the performance analysis of routing protocols for mobile ad-hoc network under group mobility environment. The comparative simulations have been made between a table-driven protocol, DSDV, and two on-demand protocols, AODV and DSR, under a group mobility model, RPGM, which is suitable for the practical applications such as military tactical operation. Multiple group movements are also included. The results show that the protocol performances for single group movement are very similar to node independent movement case. However some differences have been observed by varying pause time and connectivity.
기존의 ad-hoc 라우팅 프로토콜 성능분석은 ad-hoc을 구성하는 모든 노드들이 독립 이동하는 모델을 중심으로 주로 수행되었다. 그러나 실제 상황에서는 노드가 임의로 독립 이동을 하기보다는 단일 그룹 또는 몇 개의 그룹을 구성하여 이동하며 각 그룹에 리더가 존재하는 경우가 자주 발생하게 된다. 본 논문은 그룹의 리더가 존재하는 그룹 이동 환경에서의 ad-hoc 라우팅 프로토콜의 성능분석을 수행하여 새로운 결과를 제시하였다. 군 전술 이동 망 등에 적합한 그룹 이동 모델인 RPGM 환경에서의 테이블 기반 DSDV 프로토콜과 요구 기반 AODV와 DSR 프로토콜 성능을 비교 분석 하였다. 단일 그룰 외에 다수 그룹의 이동도 함께 연구 제시하여 그룹 이동에 따른 특성 분석을 보다 포괄적으로 수행하고자 하였다. 단일 그룹 환경에서의 일반적인 성능특성은 노드 그룹 이동의 환경에서도 노드 독립 이동과 거의 유사함을 보였다. 그러나 독립이동의 경우 pause time이 증가함에 따라 높은 전송률을 보인 반면, 그룹이동 환경에서는 변함이 거의 없었다. 또한 연결 비율을 증가시키는 경우 기존 독립 이동시에는 전송지연시간이 일정하게 유지되나, 다수 그룹 이동의 경우 요구 기반 프로토콜 사용 시 감소하였다.