Abstract
This study investigates the patterns of leisure in Korea and the effects of social class on the objective and subjective dimension of leisure activities and life satisfaction. A data set of 1376 Korean men and women over 18 years old is analyzed to yield five main results. First, Korean prefers domestic entertainment to outdoor activities as is exemplified by domestic audio-visual entertainment(TV/DVD/VCR) which ranks the highest in the favored leisure activity. Leisure activities are divided into four types; "activity-based", "relationship-based", "alcohol-based", "relaxation". Second, the function of leisure activity is to strengthen relationships. The main purpose of leisure activity is to relax and revitalize, while creating prospective social network ranks next to relax. But the effect of leisure time is often compromised by recurring thoughts related to work. Third, respondents with high educational and economic backgrounds are more likely to engage in "relationship-based," "activity-based", "alcohol-based" leisure type. However, such factors do not influence on "relaxation" type of leisure. While students and housewives rank highest in number of respondents, respondents with managerial/professional or white-collar/semi-professional occupations enjoy more diverse activities. Fourth, the effort to discern the significance of social class with respect to the leisure-activity-index revealed followings; the index scores elevate with higher education, younger age and higher income. Fifth, leisure-activity-index is the most important variable predicting leisure satisfaction. Leisure satisfaction is influenced by gender, age, income and occupation. The younger the age and higher the income, the higher it is the leisure satisfaction. Men are more satisfied with leisure activities than women. Students experience the highest satisfaction with leisure activities while service/sales workers, industrial/technical/blue-collar workers shows the least satisfaction. Also, the number of family members decreases significantly the leisure satisfaction. While "activity-based" leisure induces the highest satisfaction, "alcohol-based" leisure produces the least satisfaction. The frequency and diversity of leisure activities, and "activity-based" leisure incur the most positive effects on the life satisfaction.
본 연구는 한국 여가문화의 유형과 사회계층 변수별 차이를 규명하는 한편, 계층 변수가 여가의 객관적, 주관적 차원과 삶의 만족도에 미치는 영향을 밝히는 것을 목적으로 삼는다. 전국가구에 거주하는 1376명의 성인 남녀를 대상으로 한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여가활동의 전반적 실태를 살펴보면 여전히 가장 많이 영위되는 여가활동은 TV/DVD/비디오 보기이고 그 밖에도 주로 집에서 할 수 있는 활동들이 선호된다. 여가 유형은 "활동형"과 "음주형", "휴식형", "관계형"으로 분류되었다. 둘째, 여가의 기능은 주로 다른 사람과의 '관계'를 강화시켜주는 것이다. 여가의 목적으로는 휴식과 재충전이 가장 중시되고, 유용한 대인관계 형성이 그 다음이다. 또한 자유시간에 일 생각을 많이 하는 등 여가에 대한 효용감이 낮다. 셋째, 관계형, 활동형, 음주형 여가에서 고학력, 고소득층의 참여 정도가 확연히 높다. 휴식형 여가에서는 교육과 소득에 따른 차이가 없다. 직업별로는 학생과 주부의 참여도가 전 여가유형에서 높은 가운데, 관리/전문직 및 사무직/준전문직이 상대적으로 다양한 여가활동을 즐기고 있다. 넷째, 여가활동의 객관적 수준을 나타내는 여가활동지수에 대한 소득, 교육, 직업의 상대적 영향력을 규명한 결과 교육수준이 높을수록, 연령이 낮을수록, 소득이 높을수록 여가활동지수가 높게 나타났다. 다섯째, 여가활동지수가 여가만족도에 가장 큰 영향력을 미치는 가운데, 남성이 여성보다, 연령이 높을수록, 소득이 높을수록 여가만족도가 높다. 직종별로는 학생이 여가만족도가 높고 판매서비스직과 생산/기능/노무직은 낮다. 동거가족수는 여가만족도와 반비례한다. 활동형 여가가 가장 여가만족도가 높고 음주형 여가가 가장 낮다. 여가활동을 다양하게 자주 즐길수록 삶의 만족도가 증가하고 활동형 여가가 삶의 만족도를 가장 크게 향상시킨다.