The Trend and forecast of world Aircraft industry

세계 항공기산업 동향과 전망

  • 장태진 (한국항공우주연구원 정책협력부 정책개발팀)
  • Published : 2008.07.01

Abstract

After 2001, the world aircraft industry grows consistently with world's economic recovery. The environmental changes after 9.11, including the market decent and revival, rise in oil price, and the environmental problems, make the aircraft industry change gradually. The increasing demand of point-to-point flight needs over 200 seat class large jets and changes the main model of regional jet over 100 seat class. And the needs of various flight schedule raises the demand of business jet and VLJ. The competition between airliners including the main streams, the regionals and the low prices goes harder and it needs more efficient airplanes which reduce the cost. In the military side, still the development of 5th generation fighter is proceeding and it diffuses to the more countries. Before its popularization, the 4th generation fighter is chosen for good alternatives of it. And there are some changes in the military demand after the war against terrorism. The army needs more unmanned reconnaissance and they want new aircraft which gives more accessibility.

세계 항공기 산업은 2001년 이후 전반적인 세계경기 회복기조 속에서 꾸준히 성장하고 있다. 9.11사태 이후 시 장 위축과 회복 그리고 유가급등과 환경에 대한 요구 증가 등 근래에 들어 과거와 다른 항공기 산업의 시장환경이 조성되었으며, 이에 따라 항공기 산업 내부에서도 완만한 변화가 이루어져 왔다. 지역 간 직접노선 수요와 비정기 항공에 대한 수요 증가는 200인승 급 대형항공기의 수요증가, 주력 중형항공기의 대형화 및 비즈니스제트기와 VLJ 수요를 촉발하였으며, 항공사간의 경쟁 심화와 유가상승 등은 더욱 효율적인 기체에 대한 요구를 증대시켰다. 군수분야에서는5세대 전투기의 개발 및 채용 확산과 함께 그 이전단계에서 기존의4세대 전투기의 수요 역시 꾸준히 이어지고 있으며, 비정규전 과정을 거치면서 무인 정찰기에 대한 수요 및 접근성이 높은 이동수단에 대한 수요가 증대하였다.

Keywords